Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Adventure

- 10 januari 2022

Hybrid overtuigt

Noem je Toyota, dan noem je ook hybridetechniek. Net als bij de Yaris zijn er wel andere motorisaties leverbaar, maar de verwachting is toch dat het grootste gedeelte van het koperspubliek voor de 1.5 Hybrid gaat. Om die reden zit je bij de duurdere uitvoeringen automatisch vast aan de hybridetechniek, wat ook betekent dat je standaard een automaat hebt. De CVT blijkt door de jaren heen zoveel verfijnder gemaakt te zijn, dat de transmissie in de Yaris Cross eigenlijk altijd voor een heel comfortabel rijgedrag zorgt. Alleen bij een stevige acceleratie wordt de motor goed hoorbaar, om direct na gas los alweer tot rust te komen. Door de hybridetechniek kan de Toyota ook rekenen op een extra elektrisch duwtje in de rug, zodat de auto behoorlijk vlot aanvoelt. 116 pk op 1.190 kg maakt dan ook dat je prima met het verkeer kunt meebewegen. Een flinke aanhanger trekken is er echter nog steeds niet bij, want de Hybrid mag maximaal 750 kg geremd trekken. De 1.5 zonder hybridetechniek mag tot 1.350 kg trekken. Je bent dan wel beperkter in het kiezen van uitrustingsniveaus. Bovendien zal het brandstofverbruik dan ongetwijfeld een stuk hoger liggen, want wij halen met de Hybrid in de koude testperiode een prima resultaat van 5,6 liter op 100 kilometer.

Over de gehele linie blijkt de testauto een fijne reisgezel, met een prima wegligging en genoeg pit. Het sturen gaat ook directer dan we zouden verwachten, al hoef je niet constant te corrigeren op lange ritten. Bovendien is de auto standaard voorzien van allerlei hulpsystemen, zoals rijbaanhulp, adaptieve cruise control en emergency braking. De Adventure biedt daarnaast nog een dodehoekhulp en matrix ledkoplampen, die het mogelijk maken om altijd met grootlicht te rijden, en alleen de pixels die medeweggebruikers kunnen verblinden uit te schakelen. Dat werkt in de praktijk heel aardig, al is de lichtbundel lang niet zo goed als die van directe concurrenten van Opel en Mazda.

116 pk
191 Nm
170 km/h
11,2 s
5,6 (4.5) l/100km
102 g/km
B
22%
€ 24.850
€ 36.950
€ 677 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Jeep Avenger 54 kWh Summit

  • Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV Makoto

  • Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

  • Opel Mokka-e 50 kWh Ultimate 3-fasen

  • Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X

  • Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110 Shine

  • Hyundai Kona EV 64 kWh Premium