Opel Mokka-e 50 kWh Ultimate 3-fasen

- 4 september 2021

Sportief, maar niet ruim

Als merkengroep moet je ervoor waken dat je veel auto's eenzelfde klantengroep laat bedienen. Doordat merken als Citroën, Peugeot en Opel veel in dezelfde segmenten actief zijn, zijn er duidelijke verschillen nodig om een eigen publiek te trekken. Die verschillen zie je terug in onder meer de interieurs. Waar zustermerk Peugeot tegen premium aanschurkt en Citroën op de comfortabele toer gaat, pakt Opel het liever nuchter en in het geval van onze Mokka zelfs een tikje sportief aan. Zo zien we Alcantara zitvlakken in de stoelen en eenzelfde bekleding van de deurpanelen. Een sierstrip in koolstofvezel-optiek zorgt voor een extra sportief tintje. Opel onderscheidt zich ook door overduidelijk meer fysieke knoppen op en rond het dashboard te plaatsen en nog steeds het eigen stuurwiel te gebruiken dat we bijvoorbeeld kennen uit de Astra. Begrijpelijk, want we vinden de bediening van bijvoorbeeld de cruise control erg fijn in de Opel. De schermen achter het stuur en van het multimediasysteem zijn wel gedeeld met de andere merken, wat geen schande is want de resolutie is goed en het aanraakgevoelige scherm reageert snel. De digitale cockpit is in de Opel op geheel eigen wijze in te richten, zodat je bijvoorbeeld kunt kiezen voor een heel overzichtelijke weergave van snelheid en rijbereik. Deze rustige indeling doet je ogen niet snel afdwalen, zodat je gefocust blijft op de weg voor je.

De zithouding is in de Mokka ook iets anders dan bijvoorbeeld de Peugeot 2008, omdat je niet met dat kleine stuurtje te maken hebt.
De stoelen die Peugeot plaatst, bieden wel meer ondersteuning. Met name de zitting van de sportzetels in de Mokka is vrij vlak, zodat je eerder gaat schuiven. Ook de ondersteuning van de bovenbenen kan beter. Zo vind je in een auto als de Ford Puma betere stoelen. Het kan geen verrassing zijn als je de vrij gedrongen koets van de Mokka ziet, maar in binnenruimte blinkt de cross-over niet uit. De achterbank biedt niet zoveel hoofd- en beenruimte als de 2008. En bij de kofferbak merk je ook dat je ruimte inlevert. De laadkabel dien je los in de kofferbak te plaatsen, zodat die ook de nodige ruimte opeist. Bovendien hoor je de kabel goed heen en weer schuiven in bochten, wat op den duur gaat irriteren.

136 pk
260 Nm
150 km/h
9,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 33.399
€ 41.296
€ 413 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Jeep Avenger 54 kWh Summit

  • Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV Makoto

  • Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

  • Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Adventure

  • Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X

  • Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110 Shine

  • Hyundai Kona EV 64 kWh Premium

  • 2017 - Opel Mokka X 1.4 Turbo Innovation

  • 2012 - Opel Mokka 1.6 Cosmo