MG EHS 1.5 TGDI Luxury

- 21 juni 2021

Wispelturig

Zoals gezegd is de EHS misschien wel de laatste auto van het merk met een verbrandingsmotor, maar de Chinezen maken het zich er niet gemakkelijk vanaf. In het vooronder is een bijdetijdse 1.5 liter viercilinder benzinemotor geplaatst die er ruim 160 pk weet uit te persen. De aandrijving vindt plaats op de voorwielen en wordt bijgestaan door een elektromotor die 122 pk op de voorwielen loslaat, mits de batterij is opgeladen. Het gecombineerde vermogen bedraagt 258 pk en dat maakt de 1.700 kg wegende EHS op papier een snelle jongen.

Vertragende factor is echter de versnellingsbak van zes versnellingen op de benzinemotor en twee verzetten op de elektromotor heeft. Zelfs in de volledige elektrische modus voel je de auto inhouden om naar een volgende verzet te gaan, iets dat heel onnatuurlijk aanvoelt en bovendien de snelheid uit het proces haalt. Het vergt echt wat gewenning om soepel met de cross-over te rijden, omdat de auto soms anders reageert dan je zou verwachten. Dat onvoorspelbare komt dus met name door de versnellingsbak, want de overschakeling van benzine- naar elektromotor en vice versa verloopt verder moeiteloos.

Je haalt bovendien een behoorlijke afstand op alleen elektrokracht, want we reden zo'n 45 kilometer volledig elektrisch. Het is jammer dat de auto niet volledig elektrisch start, waardoor je de eerste kilometers altijd op de benzinemotor rijdt. Pas na enige tijd kun je de elektrische modus activeren. Je merkt dat het verbruik exponentieel toeneemt als alleen de benzinemotor aan het werk is, wat regelmatig laden echt het devies maakt. Als je eenmaal gewend bent aan de rijeigenschappen van de EHS, dan blijkt dat de auto een prima acceleratie biedt. Zeker op tussensprintjes voelt de auto vlot aan en ben je sneller dan het gemiddelde verkeer. Zowel de besturing als wegligging zijn weinig meeslepend, wat het geheel vrij ongevoelig aan doet voelen. Maar de auto is dan ook overduidelijk ingesteld op comfort en dat weet de EHS overtuigend te bieden.

258 pk
370 Nm
190 km/h
6,9 s
5,5 (1.8) l/100km
43 g/km
A
22%
€ 34.990
€ 38.635
€ 708 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Citro├źn C5 Aircross Puretech 180 S&S Shine

  • Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna

  • Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 2WD Premium

  • Subaru Forester 2.0D Comfort