Nu het nog kan
Het rijden van lange afstanden is met deze dieselversie geen enkele moeite. Uiteraard draagt het geboden comfort van de Signature versie daar ook aan bij, want elke leverbare optie zit daar standaard opgeschroefd. Zelfs het schuifdak dat op de testauto nog ontbreekt, wordt bij de Nederlandse versies gratis geplaatst. In combinatie met deze dieselmotor en de automaat heb je het dan ook wel over een aanschafprijs van 58.590 euro. Voor vierwielaandrijving betaal je nog eens een kleine vijf mille extra. Handgeschakeld kost een vergelijkbare uitgeruste CX-5 52.590 euro.
Het kan ook goedkoper, want de instapversie van de Skyactiv-D gaat voor 45.190 euro de showroom uit. Standaard biedt Mazda dan al LED-koplampen, automatische airconditioning en een dodehoekhulp. En natuurlijk biedt Mazda ook nog twee benzinemotoren van 165 en 194 pk, die ook al minstens 1.800kg kunnen trekken en met een vanafprijs van 36.990 euro een stuk voordeliger zijn.
Het aanbod van middenklasse SUV's is eigenhandig verantwoordelijk voor de neergang van het reguliere D-segment, maar is inmiddels ook stevig aan het kannibaliseren. Door eigenzinnig te zijn, weet Mazda zich in ieder geval te onderscheiden en bovendien kunnen maar weinig concullega's tippen aan de rijdynamiek van de CX-5. Of het voldoende is om Mazda's succesnummer te blijven, kan alleen de toekomst uitwijzen. De bijdrage van de dieselmotor zal het verschil in Nederland waarschijnlijk niet maken, maar het is met zijn souplesse en kracht toch een aanrader. En ga gewoon voor een handbak, nu het nog kan.
- Tijdloos design
- Uitstekende bouwkwaliteit met mooie materialen
- Krachtige diesel en veel rijplezier
- Flink aan de prijs
- Automaat haalt een beetje sjeu weg