Rust
Het grootste verschil tussen de EQA en de GLA zit uiteraard in de aandrijflijn. In eerste instantie is enkel de EQA 250 te bestellen met een vermogen van 140 kW aan boord. Dit moet volgens Mercedes resulteren in een elektrisch bereik van 426 kilometer actieradius volgens de WLTP meetmethode. In de realiteit mag gerust 10% van het opgegeven rijbereik in mindering worden gebracht, uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden en je persoonlijke rijstijl. De lithium-ion accu die slim in de bodem van het voertuig is verwerkt meet een energie-inhoud van 66,5 kWh. Zoals je van een elektrische auto mag verwachten is de acceleratie een feestje. Met 375 Nm aan koppel zit je in 8,9 seconden vanaf stilstand aan de 100 km/u. Vooral de eerste helft van de acceleratie, tot een snelheid van 50 km/u, legt de auto in een moordend tempo af. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u.
Mercedes heeft de focus gelegd op comfort en rust aan boord. Door de elektrische aandrijflijn los te koppelen van het onderstel en de carrosserie zijn rijgeluiden en trillingen tot een minimum gereduceerd. Dit maakt dat je de auto tijdens een lange rit als zeer prettig ervaart, want mede door het toepassen van veel isolatiemateriaal heerst er een serene rust aan boord. Daarbij willen we een extra compliment geven aan de fijne rijbaanassistent die het verkeer om de auto heen feilloos in de gaten houdt en goed reageert op veranderingen. Een punt dat absoluut bijdraagt aan de fijne en comfortabele rijbeleving van de gehele auto.
Laad je de accu op aan een publiek laadstation of aan een wallbox (AC, minimaal 11 kW) dan zal de laadtijd van 10 tot 100% acculading zo'n 6 uur in beslag nemen. Snelladen (DC) gaat tot een maximum van 100 kW, waarbij je een half uur moet rekenen om van 10% tot 80% acculading te komen. Na een goede week rijden noteerden we een gemiddeld energieverbruik van 22,7 kWh per 100 kilometer.