Slimme keuzes
Bij de rigoureuze aanpak van deze nieuwe generatie is ook de binnenzijde niet gespaard gebleven. Waar zijn voorganger een klassiek interieur hanteerde, oogt het interieur van de nieuwe Tucson progressief en modern. Zowel achter het stuur als in het middenconsole domineren schermen van 10,25 inch het beeld. Het scherm achter het stuur is beperkt in te richten naar eigen wens, maar voorziet goed in de belangrijkste informatie. Opvallend aangenaam is het feit dat de geprojecteerde klokken voor snelheid en verbruik veranderen in een live camerabeeld van de situatie naast de auto zodra je de richtingaanwijzer bedient. Een deel van de dode hoek wordt duidelijk weergegeven zodat de kans op een ongeluk kleiner wordt.
Hyundai heeft voor vrijwel iedere bedienbare functie een fysieke toets in het interieur geplaatst. Groot voordeel hiervan is dat je snel kan handelen, zonder je eerst door complexe menustructuren te wringen. Nadeel is de vele 'touch' bediening zonder weerstand in de knoppen. De fysieke schakelpook van de automaat heeft ook plaats moeten maken voor knoppen. De gebruikte materialen voelen hoogwaardig aan en het vierspaaks stuur ligt goed in de hand. De stoelen zijn te verwarmen én te verkoelen.
Hoeveel liter de kofferbak meet is afhankelijk van de gekozen uitvoering. De uitvoering in combinatie met de 48-volt Mild Hybrid motor heeft een inhoud van 577 liter. De volledig hybride uitvoering komt met een inhoud van 616 liter en de plug-in hybride - met het grootste accupakket - kan maximaal 558 liter kwijt. Uiteraard kunnen de banken van alle uitvoeringen worden neergeklapt voor meer ruimte. Over banken gesproken; de achterpassagiers zijn er in beenruimte 26 mm op vooruit gegaan door slimme plaatsing van de aandrijflijn en de accu onder de bank.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground