Het rijden
Tussen het maken van de afspraak en de daadwerkelijke proefrit zat zo’n twee weken. En tijdens het eerste bezoek had ik gevraagd om een rit in de Touring uitvoering met de 320d motor. En ik dacht dat de verkoper tegen mij had gezegd dat deze combinatie als demo voorhanden was. Het belangrijkste woord in de vorige zin is “dacht”, want er bleek een sedan voor mij klaar te staan op het afgesproken tijdstip. En laten we meteen maar met de deur in huis vallen en met het grootste minpunt beginnen: het motorgeluid. Menig TDi-rijder zal zich thuis voelen bij de geluid dat geproduceerd wordt. En dit is vreemd want terugdenkend aan de rit die ik lange tijd geleden met 118d had, herinner ik me dat het geluid op elk moment overwegend sportief was en zeker geen overheersende ratel bevatte. Bij de 320d is er tijdens de stationair loop en de acceleratie een BMW-onwaardige dieselgenagel hoorbaar. Op kruissnelheid blijft er een donkere brom te horen, die dan weer wel bij de auto lijkt te passen. Om in 8,6 seconden van nul naar honderd te snellen, heeft de tweeliter 163 pk bij 4.000 tpm en 340 Nm bij 2.000 tpm te zijn beschikking. De automatische versnellingsbak heeft er weinig moeite mee om een sportieve bestuurder van plezier te voorzien. Uit de minirotondetest blijkt dat achterwielaandrijving de leukere manier van aandrijven is, want zolang het asfalt en het rubber elkaar vast weten te houden zal de snelheid hoog zijn. Dit is ook het moment dat je eigenlijk wat meer talent voor een spectaculairdere rijstijl wenst. De rechte lijn stabiliteit wordt geholpen door de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, die op snelheid zelf zwaar aanvoelt. De Dreier is afgeladen met elektronische hulpmiddelen die de bestuurder helpen, wanneer het talent wordt voorbij gestreefd door de wetten van de zijdelingse krachten.
Naast de usual suspects die zich als concurrent voor de 320d opwerpen, is er sinds de introductie van de Lexus IS220d een nieuwe kandidaat voorhanden. In mijn rijtest met die auto verwees ik al naar de komst van degene die je nu leest. Ik heb de 320d dan ook getest met oogpunt om beide auto’s te vergelijken. En het valt op dat beide auto elkaar niet veel ontlopen. Als je beide auto’s met de belangrijkste punten naast elkaar zet, kom je tot het volgende lijstje:
Daaruit blijkt al snel dat de sterkere IS220d zijn extra vermogen vooral nodig te hebben voor zijn hogere gewicht. Daarnaast lijkt hij de meeste tijd te verliezen op de eerste meters als de naald van toerenteller naar de 2000 toekruipt. Had de 320d voorzien geweest van een normale 6-bak, dan had het verschil nog eens 0,3 seconden groter geweest. De interieur ruimte is in beide auto vergelijkbaar, al heeft de BMW meer hoofdruimte tot zijn beschikking voor de personen op de voorste stoelen. Ook de grotere kofferbak maakt de Duitser de meer praktische wagen. En waar de IS punten wint met de stillere diesel, slaat de BMW hard terug omdat hij wel met een automaat verkrijgbaar is. De zwaardere IS laat allerminst zijn gewicht voelen tijdens een sportieve bui, maar de Beierse tegenhanger voelt lichtvoetiger aan en laat zich speelser besturen, de automaat is hierbij zeker geen handicap. Het prijsverschil van beide testauto's is te verklaren nadat je de gemonteerde opties bij elkaar optelt en de test-BMW is zeer rijkelijk voorzien van extra’s de IS was een basisversie voorzien van een drietal opties. Opvallend is ook het verschil in de leaseprijzen, ondanks dat er tussen beide testauto’s een discrepantie in de vanafprijs van ruim € 6.000,- te vinden is, is de BMW per maand bijna gelijk geprijsd, al is het maar een zeer klein verschil. Kijk je naar de verkoopcijfers, dan blijkt de luxe Japanner de zeldzamere en daardoor de iets meer exclusievere auto van de twee, als dat als indicatie voor exclusiviteit gebruikt zou worden. In de eerste twee maanden van 2006 werden er 1.504 3 Series tegenover 103 IS'en aan de eigenaren overgedragen. Maar welke van de twee auto’s is nu te prefereren als je voor de keuze staat? Persoonlijk vind ik beide auto’s prachtig om te zien en heerlijk om in te rijden. Een potentieel koper of leaser zal naar mijn mening altijd met de vraag blijven worstelen of hij/ zij uiteindelijk de juiste beslissing heeft genomen. Daarom wil ik die beslissing laten afhangen van de volgende vraag: wat vind je erger: te weinig trekkracht onder de 2.000 tpm of een hoorbare dieselsound? Hoe dan ook, je zult bij beide auto’s echt niet hoeven uit te leggen, waarom je die auto hebt gekozen.
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive