Een goede basis
We zien de prijs van compacte cross-overs met iedere nieuwe generatie stijgen. Voor de GLA geldt dat net zo goed, wat maakt dat de auto minimaal 46.000 euro moet kosten als GLA 180. Dat is ruim 11.000 euro meer dan de instapprijs van de vorige generatie, maar Mercedes maakt het wel enigszins goed door standaard een automaat en het MBUX multimediasysteem te leveren. Door handig te kiezen uit verschillende optiepakketten en zogeheten Business Solutions kan voornamelijk de zakelijke rijder het bijtellingsleed nog beperken. Zo biedt het Plus pakket op de testauto onder meer een panoramisch schuifdak, de memorystoelen en adaptieve koplampen. Door het aankruisen van de AMG-Line en een head-up display schiet de prijs van 'onze' GLA 200 toch nog naar 62.647 euro. Directe concurrenten als de Audi Q3 en Volvo XC40 kosten met gelijke uitrusting ongeveer evenveel, dus ondanks de forse bedragen loopt de auto daarmee in de pas.
De sportief gelijnde cross-over biedt voornamelijk veel comfort en luxe, terwijl de praktische bruikbaarheid enorm is toegenomen. Of dat voldoende ingrediënten zijn voor een groot succes, moet blijken. Maar Mercedes heeft er in ieder geval zoveel vertrouwen in, dat ze de GLA ook als basis nemen voor een nieuwe compacte elektrische auto die binnenkort wordt onthuld. Dat smaakt naar meer.
- Stuk praktischer dan voorheen
- Blinkt uit in comfort
- Luxe uitstraling
- Iriitante rijbaanhulp
- Behoorlijk aan de prijs
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline