Goede combi
Mercedes-Benz levert haar compacte cross-overs standaard met de zeventraps automaat met dubbele koppeling. Naast de opgeruimde middenconsole (de automaathendel zit namelijk aan het stuur) biedt deze automaat ook precies de rijervaring die je bij deze auto verwacht. De GLA 200 is met zijn 163 pk namelijk snel genoeg en de schakelmomenten zijn bijna niet merkbaar. Alleen wanneer je het gaspedaal diep intrapt treedt er wat vertraging op in het schakelgedrag, maar zeker in de sportstand wordt dat tot een minimum beperkt.
Qua vermogen heb je eigenlijk niet meer nodig en als je een rustige rijder bent zou je ook prima met de 136 pk sterke GLA 180 uit de voeten kunnen. Maar de meerprijs van zo'n 1.500 euro voor de sterkere 200 lijkt ons al redelijk snel gerechtvaardigd, want in het geheel maakt deze krachtlijn de GLA een soepele auto met een surplus aan vermogen. Bij een stevige versnelling klinkt de 1.3 getergd en rauw, maar op koerssnelheid verdwijnt al het motorgeluid naar de achtergrond. De auto is duidelijk nog beter geïsoleerd dan een A-Klasse, want verdere rijgeluiden worden ook op hogere snelheid keurig buiten gehouden.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline