Comfortabele koers
Ondanks zijn sportieve voorkomen, is de auto verre van sportief. De grote wielen met dito sloffen bieden een goede grip in de bochten, maar de ophanging kan niet voorkomen dat de auto behoorlijk overhelt. Het is overduidelijk dat je voor scherp rijgedrag beter voor een lager model uit de compacte Mercedes-familie kunt gaan, want de GLA is in alles gericht op comfort. Gelukkig werpt die poging zijn vruchten af, want de auto is stukken comfortabeler dan bijvoorbeeld de A-Klasse, maar ook een BMW X1 of een Audi Q3 delft het onderspit. Verkeersdrempels en oneffenheden in het wegdek worden keurig opgevangen en de auto is ondanks de lichte besturing lekker koersvast.
Dat is maar goed ook, want de overijverige rijbaanhulp laat geen kans onbenut om abrupt in te grijpen als wegbelijning iets te dicht in de buurt komt naar de smaak van het systeem. De rijbaanhulp slaagt met vlag- en wimpel als meest irritante rij-assistent en dient bovendien na iedere startbeurt opnieuw uitgeschakeld te worden. Zonde, want met bijvoorbeeld de voortreffelijk werkende adaptieve led-verlichting en de virtual reality navigatie-instructies laat Mercedes zien dat het wel degelijk hele goede hulpsystemen heeft te bieden.
Volkswagen Tiguan 1.5 TSI DSG-7 R-Line Business+
Jeep Compass 4xe 240 Plug-in Hybrid S
Peugeot 3008 SUV Hybrid Blue Lease GT Pack
Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybride ST Line X
Peugeot 3008 HYbrid4 GT
Skoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline Business
Audi Q3 35 TFSI S Tronic S Line
Toyota RAV4 2.5 Hybrid Bi-Tone 2WD
Volvo XC40 D3 Geartronic Inscription