Onder de kap
Tot op heden zijn de wijzigingen nog beperkt tot het interieur en het exterieur. Tijd om de kap open te trekken, daar vinden we namelijk de echte verschillen. De aandrijflijn teert op een 1.3-liter turbobenzinemotor met een viertal cilinders gekoppeld aan een elektromotor van 75 kW vermogen. Samen opgeteld komen we daarmee tot een vermogen van 160 kW / 218 pk en een systeemkoppel van 450 Nm. Groot voordeel aan elektrische modellen is het direct beschikbare koppel. Bij Mercedes-Benz is dit gelukkig niet anders. Met een sprint van 6,6 seconden naar de 100 km/u wordt een stoplichtsprint met een Golf GTI een spannend potje. Op de lange afstanden ga je het echter wel afleggen tegen de snelle jongens, de auto piekt op een snelheid van 235 km/u.
Als je schakelt tussen de elektromotor en de benzinemotor gaat dit geheel geruisloos. Leg de nadruk op 'als' want de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je waarschijnlijk maar weinig kilometers gaat rijden op de benzinemotor. Een rit van minder dan 60 km kan je namelijk prima elektrisch rijden. Ter illustratie; het is 60 kilometer rijden vanaf het centrum van Rotterdam naar het centrum van Utrecht, allemaal puur op de elektrische capaciteit van de accu. Resultaat na een testperiode van 5 dagen; een verbruik van 1,8 liter brandstof per 100 km. Het stroomverbruik komt uit op 18.5 kWh per 100 km.
'Snel en zuinig is fijn maar wel een extra gewicht van 150 kg vanwege de accu', horen we je denken. Dat klopt! Die kilo's gaan zeker in de weg zitten als we de limieten van de A-klasse gaan tarten. Bij dagelijks gebruik merk je echter bijzonder weinig van de extra kilo's, omdat 150 kg aan accu in de praktijk helemaal niet zo veel is. Heel anders dan zijn veel grotere en zwaardere broer EQC die volledig moet teren op zijn accu's.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna