Porsche Taycan 4 S Performance Battery Plus

- 5 augustus 2020

Goed, maar niet perfect

Als eerste Porsche beschikt de Taycan ook over een aanraakscherm voor de klimaatbeheersing. We zien de trend van dit soort schermen duidelijk opkomen, hoewel we drukknoppen net zo prettig vinden werken. Optioneel kun je het multimediascherm dupliceren, zodat de voorpassagier een eigen scherm voor zijn neus heeft. In de testauto ontbreekt dit scherm, maar we vragen ons ├╝berhaupt af wat de toegevoegde waarde hiervan is.

Die vraag stellen we ook over de zwevende middenconsole, of eigenlijk meer over de ruimte die daaronder ontstaan is. Een zwevende middenconsole is op zich niets vreemds en we zien bij veel auto's dat dit tot handige aflegvakken onder de middenconsole leidt.
Bij de Taycan heeft Porsche echter besloten dat de ontstane ruimte niet benut kan worden, alles wat je daar neer zou leggen vliegt er bij de eerste bocht namelijk af. Een gemiste kans, want de plaats zou prima dienst kunnen doen als oplaadpad voor een smartphone bijvoorbeeld. Die functie biedt de Taycan eveneens, maar daarvoor plaats je de telefoon in de armsteun.

Helaas voelt die armsteun niet zo hoogwaardig aan en helaas moeten we dat van meerdere materialen in het interieur melden. Het lijkt wel alsof Tesla niet alleen op het gebied van elektrisch rijden een trend heeft gezet. Zo voelt het kunststof in de deurstijlen erg hard aan en daarnaast oogt het goedkoop. Het blijkt maar weer dat het ontwikkelen van een elektrische auto forse investeringen vergt, die ergens in het proces tot bezuinigingen leiden. Nou moeten we niet doen alsof het kommer en kwel is binnenin de Taycan, want de algehele uitstraling is nog steeds exclusief en sportief. Zo grijpen de stoelen je heerlijk vast en ligt het stuur in je handen zoals het bedoeld is.

571 pk
650 Nm
250 km/h
4,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
8%
€ 108.090
€ 161.624
€ 1.077 / maand
€ 0 / kwartaal
  • BMW 6 Serie GT 630d High Executive

  • BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang