Kerneigenschappen
Op het gebied van rijeigenschappen heeft BMW concurrenten altijd van zich af kunnen houden. Sportief, veel gevoel in het rijgedrag en natuurlijk achterwielaandrijving. Typische kenmerken die ervoor hebben gezorgd dat ware autofans overstag gingen in een keuze voor een BMW. Tijden zijn echter veranderd. Een belangrijk basisprincipe, namelijk achterwielaandrijving, is verdwenen voor de jongste leden van de familie. Omdat deze 2 Serie het onderstel deelt met de 1 Serie is loutere power op de achterwielen hier ook verdwenen.
Er is door de ingenieurs van BMW natuurlijk keihard gewerkt om de rijervaring te behouden, ondanks de switch naar de voorwielen. Vernuftige middelen als ARB-technologie (Aktornahe Radschlupfbegrenzung) moet ervoor zorgen dat het doorslippen wordt onderdrukt. Standaard wordt de auto uitgerust met BMW Performance Control. Dit zorgt ervoor dat de wegligging en wendbaarheid wordt verbeterd door de wielen aan de binnenkant van de bocht af te remmen. Door dit te doen voordat de griplimiet van de banden is bereikt wordt een neutraler stuurgedrag in bochten gerealiseerd.
Teruggrijpen op rijkwaliteiten van de 'oude' 1 Serie doen we niet. De 2 Serie Gran Coupé is helemaal nieuw en vergelijken zal niet eerlijk zijn. BMW blijft in deze auto excelleren in rijgedrag. Op vrijwel ieder punt steken ze met kop en schouder uit boven de concurrentie. Vooral in stuurgedrag en wegligging prefereren we het merk uit Beieren. Van de verlengde derrière merk je tijdens het rijden vrij weinig. De gewichtsverdeling is goed, sportiviteit is rijkelijk aanwezig en veel gevoel tijdens het rijden zit nog steeds in de genen van het merk. De motorisering in het vooronder is exact dezelfde als van de eerder geteste 118i. Meer over deze motor en versnellingsbak lees je in die test.