Ruimtelijk
Wanneer we in de Kamiq stappen, vallen er direct een aantal dingen op. Het interieur is ruimtelijk opgezet, een indruk die wordt versterkt door het grote glazen dak. Voorin zit je goed en ook achterin kun je prima plaatsnemen. In dit opzicht wordt het wel weer duidelijk dat Skoda heer en meester blijft op het gebied van ruimte-aanbod binnen de VAG-groep. Wel is de zitting van de voorstoelen aan de vlakke kant voor de wat langere mensen onder ons, waardoor de bovenbenen niet optimaal ondersteund worden. De afwerking van het interieur is zeer goed te noemen. De gebruikte materialen ogen hoogwaardiger dan bij de T-Cross het geval is en de Kamiq ziet er van binnen frisser uit. De sierlijst, die iets weg heeft van een lichte houtsoort, en de gekozen stof op de stoelen dragen hier in grote mate aan bij. Een sobere indruk zul je bij de Kamiq niet aantreffen.
De systemen die we verder in de auto aantreffen zijn bekend van VAG, maar met een Skoda-sausje eroverheen. Virtual Cockpit werkt erg prettig en het is fijn dat er aan weerszijden van het centrale scherm nog sneltoetsen zitten om vlot van menu te kunnen wisselen zonder dat je al te veel wordt afgeleid. De multimedia is echter niet het nieuwste van het nieuwste dat in de schappen ligt bij het concern. Af en toe lijkt het wat traag te werken en het scherm is van een minder hoge resolutie dan we eerder gezien hebben. Daarnaast zul je in de Kamiq de beschikking moeten hebben over een USB C-kabel wanneer je je telefoon bekabeld wil koppelen, want in tegenstelling tot Volkswagen doet Skoda niet meer aan USB 3.0. Toekomstbestendig, maar vandaag de dag voor veel mensen nog niet echt handig.
Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit
Seres 3
Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine
MG ZS EV Luxury
Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense