Lexus GS 450h Executive

Michel van Breugel - 28 augustus 2006

Het interieur

Wat een kwaliteit straalt er van het interieur van de GS450h af. Eigenlijk zoals we van Lexus gewend zijn: met een oog perfectie gebouwd. De stoelen kunnen elektronisch worden bediend met de bedieningsknoppen aan de zijkant van de fauteuil en met het geperforeerd leder, dragen ze duidelijk bij aan het grote gevoel van luxe binnenin de auto. In totaal zijn er acht verschillende verstelmogelijkheden in de voorstoelen verwerkt waardoor een optimale zitpositie gecreëerd kan worden. Met de geheugenfunctie is het niet elke keer nodig de ideale positie opnieuw in te stellen. Met deze functie kunnen maximaal drie bestuurders hun ideale positie voor niet alleen de stoel, maar ook het stuurwiel en de buitenspiegels in het geheugen opslaan.

De instrumenten doen op het eerste oog gewoontjes aan, maar ook hier heeft Lexus veel aandacht aan besteed. Bij de tweede keer kijken valt al op dat er geen toerenteller aanwezig is, maar op deze plaats een Kilowattmeter is gesitueerd, het nut en onnut daarvan daargelaten. Het instrumentarium is overzichtelijk en duidelijk afleesbaar. Het is goed belicht, bovendien wordt de verlichting aangepast naargelang de lichtinval. In het onderste deel van de snelheidsmeter bevindt zich het multi-informatiedisplay, waarop je nuttige informatie over de auto kunt aflezen, van het brandstofverbruik tot eventueel geopende portieren. Ook wordt er op dit display aangegeven wanneer er gebruik wordt gemaakt van de benzinemotor of elektromotor tijdens het rijden.

De middenconsole ziet er strak uit en bevat een aantal bedieningsknoppen. Prominent aanwezig is de Start-knop tussen het stuurhuis en de middenconsole. De GS-serie is voorzien van een “Smart entry & start system”. De smart key kan hierdoor op zak gehouden worden, de auto opent automatisch wanneer u de auto nadert. In de auto plaatsgenomen licht de startknop groen op, waarna met een enkele druk op deze knop de auto start. Het “Electro multi-vision display” in de middenconsole dient als informatiebron over de auto. Het systeem is zeer uitgebreid, maar daarentegen heeft het een doordachte ergonomie. De bediening is hierdoor simpel gehouden. De activeringsknoppen aan de rand van het 7-inch grote LCD kleurenscherm zijn o.a. voor de Climate Control, het audiosysteem, het infodisplay, de (bluetooth) telefoon en het navigatiesysteem. Als er op één van deze activeringsknoppen wordt gedrukt, start het systeem het desbetreffende menu op en kunnen er door middel van het touchscreen diverse zaken worden geactiveerd of gewijzigd. Op het stuurwiel zijn overigens ook bedieningsknoppen gemonteerd voor zaken als de telefoonbediening, audiobediening en het multifunctionele display. De armsteun is goed gepositioneerd voor een fijne zithouding. Door deze armsteun naar achter toe te schuiven komt een aantal bedieningsknoppen te voorschijn voor de de verwarming en de ventilatie van de voorstoelen.

Achterin de Lexus is het goed vertoeven. De ruimte op de achterbank is groot te noemen, vergelijkbaar met concurrenten als de Mercedes E-klasse en BMW 5-serie. De bank heeft een prima vorm met een groot zitoppervlak wat voor de langere mannen en vrouwen onder ons wel zo prettig is. De beenruimte is ruim voldoende, waarbij de voeten gemakkelijk onder de voorstoelen kunnen.

Achter de achterbank is de elektromotor met het accupakket geplaatst. In eerste instantie valt dit nauwelijks op, het heeft echter een grote invloed op de bagageruimte die hierdoor een flink stuk kleiner is uitgevallen dan b.v. in de GS300. De inhoud van de bagageruimte is 280 liter, en dat is toch 150 liter minder dan de GS300. Ook kan de achterbank door de plaatsing van de elektromotor niet in delen worden neergeklapt.

In deze demonstratiewagen is het interieur afgewerkt met een “Leder Gray” lederen bekleding, en een Esdoorn (zwarte) houtinleg.

340 pk
368 Nm
250 km/h
5,9 s
onb (8.8) l/100km
186 g/km
F
22%
€ 58.520
€ 84.100
€ 1.542 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Jaguar XF 2.7D Premium Luxury

  • Honda Legend 3.5 V6

  • Mercedes-Benz CLS 280 Prestige Plus

  • Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde

  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • BMW 5 Serie 525i High Executive

  • Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

  • Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

  • 2014 - Lexus GS 300h Luxury Line

  • 2012 - Lexus GS 450h F Sport Line

  • 2010 - Lexus GS 450h Executive