Volvo XC90 B5 AWD R Design

Max Veldhuis - 24 december 2019

Mooi meegenomen

Had de XC90 een facelift nodig? Eigenlijk niet. De SUV was nog prima bij de tijd en de rek was er nog niet echt uit. Kennelijk dachten de Zweden daar hetzelfde over, want in uiterlijk opzicht zijn de wijzigingen zeker voor de leek zo goed als onzichtbaar. Desalniettemin is het een positieve zaak dat Volvo de updates heeft doorgevoerd. In het geval van de B5 is het effect van de mild hybrid aandrijflijn goed te merken en is de rijervaring er behoorlijk op vooruit gegaan. Dat de beloofde brandstofbesparing niet helemaal goed naar voren kwam in de test, nemen we voor lief. Verder is de XC90 nog meer op smaak te brengen dan voorheen het geval was. Met name de zwarte accenten van onze R Design uitvoering en de nieuwe kleur 'Thunder Grey' springen er echt uit. Een ware revolutie is uitgebleven, maar het vlaggenschip van Volvo kan er weer even tegenaan.

  • Mild Hybrid waardevolle toevoeging
  • Meer ruimte voor personalisatie
  • Kwaliteitsgevoel
  • In de praktijk niet zuiniger dan D5
  • Faceliftmodel nauwelijks te onderscheiden
249 pk
520 Nm
220 km/h
7,6 s
8,2 (6.2) l/100km
162 g/km
C
22%
€ 89.995
€ 113.797
€ 2.086 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Lexus RX 500h Turbo Hybrid F Sport

  • NIO EL7 100 kWh

  • BMW iX xDrive40 High Executive

  • Lexus RX L 450h 4WD President Line

  • Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • Lexus RX 450h F-Sport

  • Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

  • 2016 - Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD R-Design

  • 2006 - Volvo XC90 2.5T Summum