Luxe wordt duur betaald
Al dit moois heeft natuurlijk een prijs. De XC90 B5 is verkrijgbaar vanaf 87.795 euro, maar daar eindigt het feest niet. Ten opzichte van de Duitse concurrentie zijn de opties van Volvo nog relatief vriendelijk geprijsd. Zeker als je je bedenkt dat zaken als Pilot Assist, de veiligheidssystemen en navigatie standaard aanwezig zijn. Desondanks bedraagt de prijs van onze testauto 113.797 euro euro. Opties als de FOUR-C luchtvering, het Bowers & Wilkins audiosysteem en de 22-inch wielen drijven de aanschafwaarde behoorlijk omhoog. Toch zijn dit opties die hun meerprijs in onze ogen waard zijn. Ze maken de kwaliteitsbeleving van de XC90 compleet.
Verder werkt Volvo vooral veel met pakketten. Bij de Luxury Line krijg je bijvoorbeeld het glazen panoramadak, climate control met vier zones en het head-up display. Wil je er in de winter warmpjes bij zitten, dan moet je de Scandinavian Line met standverwarming, stoelverwarming op de tweede zitrij en stuurverwarming zeker aanvinken. Voor de muziekliefhebber is er de Audio Line, waarmee je meteen voorzien bent van digitale radio en een -overigens al prima- geluidssysteem van Harman Kardon. Kortom, met deze pakketten en de rijke standaarduitrusting heb je al een behoorlijk complete auto op de oprit staan.