Volvo XC90 B5 AWD R Design

Max Veldhuis - 24 december 2019

Hier gebeurt het

Waar er aan het in- en exterieur van de XC90 nauwelijks wijzigingen zijn aangebracht, heeft Volvo onderhuids wel behoorlijk wat werk verricht. Bij het nieuwe label 'B5', dat de 'D5' vervangt, is er gebruik gemaakt van 'mild hybrid'-technologie. Dit betekent dat de XC90 is voorzien van een 48V boordnet en KERS-technologie, waarbij energie kan worden teruggewonnen via de remmen. De 'B' in de typeaanduiding staat dan ook voor 'Brake by Wire', een nieuw remsysteem waarbij geen vacuümpomp meer wordt gebruikt en 100% van de remenergie kan worden teruggewonnen. Deze energie kan de XC90 kwijt in een accupakket met 0,4 kWh aan capaciteit, welke gekoppeld is aan een geïntegreerde starter-generator. Deze generator moet zorgen voor soepelere starts en kan de dieselmotor wanneer nodig bijstaan met een vermogen van 14 pk en 40 Nm koppel. Naast deze toevoeging is de motor zelf ook verder verfijnd. Zo is de cilinderkopkoeling verbeterd, hebben de katalysatoren een lagere weerstand en is er een nieuw EGR-systeem aanwezig.

Al met al dus behoorlijk wat wijzigingen, maar het verschil is ten opzichte van de D5 niet direct te merken wanneer je met de B5 wegrijdt. Het enige aspect wat wel direct in het oog springt, is het verbeterde start-stopsysteem. De motor start naadloos op en je kunt na een stop meteen wegrijden. Je hebt echt geen reden meer om het systeem uit te zetten. Stap je van de D5 direct over in de B5, dan merk je dat het extra vermogen van de starter-generator toch wel iets uithaalt. Zeker onderin levert hij merkbaar meer kracht. Je hoeft minder het gas door te trappen om op snelheid te komen en ook bij tussensprints hoeft de motor er minder hard aan te trekken. De beloofde zuinigheidswinst wordt in de praktijk helaas niet helemaal gehaald, want de B5 scoorde aan het eind van de testperiode een gemiddeld verbruik van 8,2 liter op 100 km. In de praktijk realiseer je dat cijfer ook met de D5. Dit neemt niet weg dat de nieuwe aandrijflijn een waardevolle toevoeging is. Het extra surplus aan vermogen was welkom ten opzichte van de D5 en al met al rijdt de XC90 er een stuk geraffineerder door.

De fullsize-SUV ziet er misschien sportief uit, maar schijn bedriegt. Wanneer je met de XC90 rijdt heb je zeker in de comfortabele modus eigenlijk altijd het idee dat je met een grote auto onderweg bent. Dit is geen ramp, want mensen die een meer dynamisch karakter in een auto zoeken, kwamen toch al niet uit bij de mastodont. Je moet alleen door het R Design-pakket niet opeens de illusie krijgen dat de Volvo zich kan meten met een X5 of Cayenne. In de rijmodus Dynamic merk je wel dat alles iets directer wordt, met name het sturen en het onderstel. Hier dragen de grote 22 inch wielen eveneens aan bij. Ondanks deze grote wielen is de XC90 dankzij zijn luchtvering nog steeds overwegend comfortabel, maar je merkt wel dat hij op korte oneffenheden wat meer 'stoot'. Het sturen verloopt vrij licht, maar dat past goed bij het karakter van de auto. De XC90 onthaast vooral; het hoeft allemaal niet zo nodig hard te gaan. Aan boord is het stil en gerieflijk. Pilot Assist, de semi-autonome rijhulp van Volvo, werkt daarnaast erg goed. Na een lange rit stap je volkomen ontspannen uit.

249 pk
520 Nm
220 km/h
7,6 s
8,2 (6.2) l/100km
162 g/km
C
22%
€ 89.995
€ 113.797
€ 2.086 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Lexus RX 500h Turbo Hybrid F Sport

  • NIO EL7 100 kWh

  • BMW iX xDrive40 High Executive

  • Lexus RX L 450h 4WD President Line

  • Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • Lexus RX 450h F-Sport

  • Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

  • 2016 - Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD R-Design

  • 2006 - Volvo XC90 2.5T Summum