BMW Z4 M40i Executive Edition

- 28 oktober 2019

Pretmachine

Woorden vinden voor een gevoel is moeilijk. Probeer bijvoorbeeld maar eens 'liefde' te omschrijven. Hetzelfde is het geval bij deze Z4 als je achter het stuur hebt plaatsgenomen en de zescilinder benzinemotor met 340 pk en 500 Nm koppel tot leven hoort komen. Je voelt een rilling, trekt een glimlach van oor tot oor en iedere vezel in je lichaam zet zich aan om deze auto in 4,5 seconden van nul tot honderd te katapulteren. Op de achtergrond word je ondertussen aangemoedigd door het geluid van de uitlaat. Of er nu sprake is van regen of zonneschijn, het is altijd een plezier om achter het stuur van deze pretmachine te stappen. De auto rijdt zoals je van een roadster mag verwachten; strak op het asfalt bij snelheid en gemakkelijk uit te breken in de bochten. Uiteraard hangt dit volledig samen met de rijmodus die door de bestuurder is geactiveerd. De Sport + modus is het meest hardcore; alle kleppen staan open, het onderstel is spijkerhard en je voelt werkelijk alles in je stuur. Schakel je over naar Eco dan lijkt de M TwinPower Turbo te transformeren in een 116i en is er van het geplof en gesis weinig meer over; lekker gunstig voor je verbruik.

Dat je de BMW Z4 M40i niet moet gaan rijden als je wil besparen op je brandstofkosten mag duidelijk zijn. Ondanks het gewicht van 1510 kg is een gemiddeld verbruik van 1 liter op 10 kilometer de realiteit. Nu moeten we toegeven dat er gedurende de testperiode niet echt zuinig omgegaan is met de brandstof. Wellicht zal bij dagelijks -rustig- rijgedrag het brandstofverbruik nog enigszins te beperken zijn. Wij konden ons echter niet inhouden.

340 pk
500 Nm
250 km/h
4,5 s
9,4 (7.4) l/100km
168 g/km
F
22%
€ 52.345
€ 92.013
€ 1.687 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Mercedes-Benz SLC 43 AMG

  • 2009 - BMW Z4 Roadster sDrive35i DCT

  • 2007 - BMW Z4 M CoupĂ©