Het hoognodige
Snel instappen maar; we kunnen niet wachten om de zescilinder te starten! Je moet jezelf eerst diep laten zakken voordat je in aanraking komt met het leder van deze sportwagen. Gelukkig is de auto niet afgestemd op de gemiddelde lengte van een Japanner en kan zelfs een persoon van 1,95 meter nog een comfortabele zitpositie vinden. De binnenkant is vrij herkenbaar als je eerder in een BMW van de 'nieuwe generatie' hebt gezeten. De analoge klokken achter het stuur hebben plaatsgemaakt voor een digitaal scherm dat eenvoudig oogt. De personalisatiemogelijkheden voor dit scherm ontbreken. Enkel bij het verwisselen van de rijmodi zijn er veranderingen waar te nemen in kleur en samenstelling. Voor eenieder die voor het eerst in de Z4 stapt is de bediening direct duidelijk. Eindeloos zoeken naar de juiste knoppen is niet nodig omdat alles op een logische plek te vinden is. Om het infotainmentscherm in het midden van het dashboard te bedienen kunnen zowel de grote draaiknop op de middenconsole als de knoppen op het stuur worden gebruikt. Natuurlijk kun je desgewenst ook gewoon het touchscreen gebruiken.
De enige teleurstelling zijn de opbergvakken voor de meegebrachte spullen, of eigenlijk het gebrek daaraan. De bergruimte in de deur is ondiep en ook onder de armsteun valt de ruimte tegen. Het kleine vak tussen de stoelen in is lastig bereiken en alles in het dashboardkastje proppen is onpraktisch. Er zit niets anders op dan de spullen op te bergen in de kofferbak. Met 281 liter inhoud is deze lekker ruim voor een gemiddelde roadster; prima voor twee kleine rolkoffers en een goede fles bubbels.