395 km actieradius
Wat opvalt ten opzichte van een bestaande Zoe is dat de pook een compleet andere vorm heeft gekregen. Na het veranderen van stand keert deze weer in de uitgangspositie terug. De pook zit direct binnen handbereik op een uitloper van de middenconsole. Nieuw is dat de Zoe wordt voorzien van een automatische handrem.
Ook krijgt de nieuwe Zoe een aangepast laadsysteem. De bestaande versie kan laden met wisselstroom tot 22 kW, maar de nieuweling gaat op dit vlak fors vooruit en kan snelladen met maar liefst 50 kW via een DC-laadkabel. In dat laatste geval wordt de batterij rechtstreeks opgeladen, terwijl bij AC-laden een omvormer nodig is die uiteraard standaard in de auto aanwezig is. De aansluiting achter het logo op het front bestaat bovenaan uit het bekende Mennekes stopcontact, terwijl er extra openingen onder zijn gemaakt om een DC-kabel aan te sluiten. In een half uur kan er probleemloos 150 kilometer aan actieradius bijgeladen worden.
Waar de eerste Zoe een 22 kWh batterij had, groeide dit eind 2016 al naar 41 kWh. En nu zet Renault de volgende stap naar maar liefst 52 kWh. De batterij wordt in huis gebouwd en is ontwikkeld in nauwe samenwerking met LG, dat vooral de know how op chemisch gebied inbracht. In deze nieuwe, grotere batterij zitten meer platen en dat zorgt samen met de genoemde wijzigingen in chemische samenstelling voor 25 procent winst. En die winst levert een WLTP actieradius op van 395 kilometer. Daarbij helpt ook de nieuwe B-stand van de versnellingspook. Remmen is dan eigenlijk niet meer nodig, zodat optimaal energie kan worden teruggewonnen.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
BYD Dolphin Design
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Peugeot e-208 EV 136 GT
Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One