Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Premium Plus

- 1 juni 2020

Kans van slagen

Met het beschrijven van alle luxe en kracht die de EQC heeft te bieden, zouden we bijna een heikel punt vergeten te noemen. Want hoe ver kom je nu echt met Mercedes' eerste volwaardige elektrische auto en hoe bevalt het opladen? Het antwoord is niet zo simpel, omdat het afhangt van je rijgedrag en in welke modus je de auto zet (bijvoorbeeld Eco of Sport). Bij een lange rit over de snelweg in Eco haal je een actieradius van zo'n 350 kilometer, mits de snelheid rond de 100 km/h blijft. In Sport en bij 130 km/h kom je alsnog zo'n 300 kilometer ver. We merken bovendien dat de verwachte actieradius die de auto vooraf weergeeft, ook zeer dicht in de buurt van de daadwerkelijk gereden kilometers zit. Bij andere elektrische auto's neemt dat verwachte rijbereik nog onevenredig hard af.
Het opladen kan bij een laadpaal tegen een snelheid van maximaal 30 kilometer per uur, wat de auto in zo'n 12 uur weer vollaadt als je de EQC echt helemaal leeg neerzet. Snelladen is een uitkomst, want daarmee is de auto in zo'n drie kwartier weer helemaal vol. Er zijn inmiddels genoeg concurrenten die zowel thuis- als snelladen in minder tijd kunnen laten plaatsvinden, maar toch heeft de laadsnelheid van de auto ons tijdens de testweek geen enkele keer beperkt.

Nadat de EQC qua verkoopaantallen wat traag op gang kwam, loopt de afzet in Nederland inmiddels in lijn met die van Audi's e-Tron en hebben concurrenten als de Model S en I-Pace het nakijken. Hoe de vraag naar de EQC de komende jaren gaat uitpakken, blijft ongewis. Maar hoewel de auto zeker een aantal gebreken heeft, gaat het in de inleiding genoemde gezegde niet op. De EQC weet de luxe en kracht te bieden die je van Mercedes-Benz verwacht, gecombineerd met een geheel eigen uitstraling. Dat belooft wat voor de nog komende (en meer uitgekristalliseerde) EQ-producten.

  • Extravagante uitstraling
  • Zeer stil en comfortabel
  • Erg snel
  • Vering vooras onrustig bij korte oneffenheden
  • (Snel)laden bij veel concurrenten sneller
  • Niet zo ruim als verwacht
408 pk
760 Nm
180 km/h
5,1 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 72.495
€ 86.329
€ 863 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura

  • Tesla Model Y Long Range

  • Ford Edge 2.0 EcoBlue ST-Line

  • BMW X3 xDrive 20d Luxury Line

  • Alfa Romeo Stelvio 2.0T AWD First Edition

  • DS DS 7 Crossback BlueHDi 180 S&S Performance Line

  • Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design

  • Audi Q5 2.0 TFSI quattro S-tronic Launch Edition

  • Jaguar F-Pace 2.0 D AWD Portfolio