Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus

- 28 december 2020

Hoe spreek je dat uit?

Eerst maar eens de naam, want hoe spreken we dat eigenlijk uit? Volkswagen vindt dat het eidie drie moet zijn, een samentrekking van de Engels en Nederlandse taal dus. De nummering van het model geeft in ieder geval aan hoe de hatchback is gepositioneerd in het gamma. Namelijk op dezelfde hoogte als de Golf, waarvan geen volledig elektrische versie komt. Qua uiterlijk zijn er gelijkenissen, maar uit alles blijkt dat de ID.3 de flamboyante en vernieuwende versie van de twee moet zijn. Waar de Golf nog behoorlijk voortborduurt op het uiterlijk van zijn voorvaders, slaat de ID.3 een nieuwe weg in. Denk aan two-tone kleurstellingen, een brede en hoge koets en een dichte neus. De auto straalt zelfs een beetje MPV uit, door de grote voorruit en strak oplopende neus. Ook het ruitje in de A-stijl geeft die indruk. De testauto is als 1st Edition uitgevoerd in de kleuren zwart en wit, waarbij de eerste kleur vooral op het dak en de achterklep is terug te vinden. Ook kenmerkend voor de gelimiteerde uitvoering zijn de zilveren stippen op de C-stijl, die eigenlijk pas opvallen als het licht er goed op valt. Lekker anders, maar daardoor ook smaakgevoelig. En daarmee wordt de vinger op de zere plek gelegd voor de ID.3, want het is een behoorlijk extravagante auto. En waar de mainstream Volkswagens goed verkopen, hebben de afwijkende modellen uit de familie het vaak een stukje moeilijker. Voor de niet-waaghalzen onder ons is er inmiddels ook een ID.4, die zowel qua uiterlijk als carrosserievorm meer in de pas loopt.

204 pk
310 Nm
160 km/h
7,3 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 36.880
€ 44.785
€ 448 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • MINI Cooper S 5-deurs

  • Mercedes-Benz A-Klasse A 200 7G-DCT Progressive

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium