Stap vooruit
Nieuwe buitenzijde: check! Nieuwe binnenzijde: check! Maar hoe zit het met het rijden? Op papier heeft Toyota daarin ook niet stilgezeten. De vijfde generatie van het model is voorzien van het TNGA-K platform, waarvan we eerder een variant tegenkwamen bij de C-HR. Kenmerkend aan dit platform is dat de wielen verder op de hoeken zijn geplaatst, dan bij het voorgaande model. We rijden de hybride variant met een 2,5 liter benzinemotor en hulp van elektromotoren, aangedreven via de voorwielen. Deze motor is onder handen genomen en voor een groot gedeelte ontdaan van het zogenaamde 'CVT-huilen'. Dit is goed merkbaar in het rijgedrag. Er is meer koppel onderin en de elektromotoren schakelen moeiteloos met de normale verbrandingsmotor. De kritiek dat het merk voorheen moest incasseren over zompig rijgedrag is verleden tijd. Het zwaartepunt zit laag, de stijfheid is met 57% toegenomen en zorgt voor een vermindering van de bodyroll.
Een SUV die qua uiterlijk zijn spierballen laat zien en op de weg zich prima weet te verhouden. Op het asfalt de ideale reisgenoot. Aan personen die graag een aanhanger achter de auto hebben bungelen, is ook gedacht. De benzinevariant mag een maximaal (geremd) aanhangergewicht van 2.000 kg trekken. Dit geldt alleen voor de handgeschakelde modellen met de 2.0-liter motoren. De CVT varianten zonder hybride aandrijfsysteem mogen maximaal 1.500 kg achter de auto hangen. De hybride uitvoering moet het van een maximaal aanhangergewicht van 800 kilogram hebben.