Royaal dieselen
Een ander onderdeel van de facelift van de nieuwe Ford Edge is de motor die onder de kap ligt. De 2.0 EcoBlue-dieselmotor is voortaan verzien van twee turbo's en levert een vermogen van 238 pk en 500 Nm koppel. Dit is een vermogenswinst van 28 pk en 50 Nm ten opzichte van de vorige dieselmotor. In combinatie met de nieuwe achttraps automaat betekenen deze waarden dat je eigenlijk altijd voldoende vermogen voorhanden hebt. De motor loopt geraffineerd en nodigt toch vooral uit tot een rustige rijstijl. Een strepentrekker is de Ford Edge niet, het is vooral een heel comfortabele cruiser. Het onderstel filtert oneffenheden mooi weg en het is stil in de auto. Desondanks rijdt de Edge niet als een raszuivere Amerikaan. Wanneer je een bocht nadert is de besturing trefzeker en communicatief en blijft de auto mooi in balans.
De nieuwe Ford Edge is ook voorzien van Intelligent All Wheel Drive. Dit houdt in dat de auto in principe voorwielaangedreven is, maar dat er bij griepverlies ook vermogen naar de achterwielen gestuurd kan worden. Hierdoor is de auto net even wat meer bruikbaar bij sub-optimale weersomstandigheden of op de wintersport. Een ander voordeel van de Edge is het trekvermogen van 2200 kg. Hierdoor wordt het trekken van een caravan of boot een peulenschil. Wel is het jammer dat Ford geen EcoBoost-benzinemotor levert in de Edge. In Amerika wordt een 3,5 liter V6 geleverd, maar deze motorisering is door de BPM niet rendabel in Nederland.
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Lexus RZ 450e President Line
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Tesla Model Y Long Range
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Premium Plus
BMW X3 xDrive 20d Luxury Line
Alfa Romeo Stelvio 2.0T AWD First Edition
DS DS 7 Crossback BlueHDi 180 S&S Performance Line
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Audi Q5 2.0 TFSI quattro S-tronic Launch Edition