Prima deal, maar spaar door
Instappen in de Mazda 3 doe je voor 27.160 euro. Standaard zit deze instapper al rijk in de spullen. Zo krijg je adaptieve cruise control, dode hoek detectie, LED verlichting, Lane Assist, head-up display, Apple Carplay en DAB+. Op het eerste gezicht een zeer goede deal. Na het eerste rondje rijden weet je direct wat je mist; de dode hoek is namelijk zo groot dat Magere Hein er jaloers op is. De kleine achterruit werkt dan niet echt in het voordeel en daarom is een achteruitrijcamera een groot gemis. Spaar daarom zeker nog tweeduizend euro extra en neem de comfort uitrusting. Dit pakket bevat namelijk een achteruitrijcamera, climate control, dimmende spiegels, stoelverwarming en keyless entry. Opties die het sparen waard zijn. Voor ruim 32 mille heb je de duurste benzineversie, de Luxury. De diesels starten bij 29.660 euro en lopen tot 34.810 euro.
Mazda heeft met de 3 een prima deal in handen. Peugeot biedt met de 308 als instapper een goedkoper alternatief, maar dit model zit lang niet zo goed in de spullen. Renault komt met de Mégane dichtbij, maar moet in de rijervaring zijn meerdere bekennen aan de Mazda. De Volkswagen Golf komt een paar duizend euro duurder uit. Wellicht dat de nieuwe Toyota Corolla nog een serieuze concurrent kan worden. De tijd zal leren hoe dat zich gaat ontwikkelen. Over tijd gesproken; voor de volledige beleving moet je de aankoop nog even uitstellen tot de nieuwe SkyActiv-X op de markt verschijnt. We tellen de dagen af....
- Elegant design
- Echte rijdersauto
- standaard al goed in de spullen
- Giga dodehoek
- Geen krachtige aandrijving
- Ruimte voor achterpassagiers
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine
Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium
Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 Business
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
Seat Leon 1.4 TSI FR
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction