Mazda 3 SkyActiv-G 122 hatchback

- 6 mei 2019

Verbinding

Genesteld in de Mazda 3 en met de sleutel een kwartslag gedraaid in het contact komt de 2.0 liter motor tot leven. De korte versnellingspook ligt als gegoten in je hand en het schakelen van verzet naar verzet verloopt zeer soepel. De 122 pk die dit SkyActiv-G motorblok met zich meedraagt is voldoende voor de Nederlandse wegen en heeft genoeg power om goed genoeg van zijn plek te komen. In10,4 seconden wordt de sprint naar de honderd kilometer per uur gemaakt en de top is net onder de 200 kilometer per uur bereikt. Zo op papier niet echt cijfers om over naar huis te schrijven. Ondanks de cijfers voelt het rijden dynamisch. Er is contact tussen de bestuurder en de auto. Het sturen gaat dan ook scherp en je voelt precies wat de auto doet. Het schakelen gaat intuïtief en natuurlijk. Tijdens het rijden van een Mazda ga je de slogan van het Japanse merk opeens begrijpen. 'Mens en machine in perfecte harmonie' is een kreet die recht doet aan het model en haarscherp aangeeft hoe het is om deze auto te besturen.

Verwacht geen sportieve capriolen. Het rijden is in alle opzichten puur en volwassen. Daarbij moet gezegd worden dat het opvallend stil is aan boord. Tegenwoordig zijn we gewend aan turbomotoren aan boord van nieuwe auto's. Mazda is nog steeds overtuigd van motoren zonder turbo en heeft dus opnieuw een atmosferisch blok in de nieuwe 3 gelepeld. Omdat we zo gewend zijn aan motoren met turbo moeten we toegeven dat het een gemis is dat de Mazda er geen heeft. Meer power bij een hoger toerental zou een welkome toevoeging zijn. Op een motor met meer power moeten we nog even wachten. Op dit moment is de 122 pk de sterkste krachtbron.

122 pk
213 Nm
197 km/h
10,4 s
6,9 (5.1) l/100km
117 g/km
B
22%
€ 27.910
€ 27.160
€ 498 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 Business

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • Seat Leon 1.4 TSI FR

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • 2021 - Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • 2016 - Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

  • 2013 - Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • 2012 - Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • 2009 - Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • 2009 - Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • 2007 - Mazda 3 MPS

  • 2006 - Mazda 3 1.6 S-VT Executive