Mazda 6 MPS

Arno Lommers - 15 augustus 2006

De techniek

Is zijn uiterlijk niet zo vreselijk opzienbarend, onderhuids zit de 6 MPS boordevol geavanceerde techniek.
De motor is een doorontwikkeling van de 2.3-liter uit de Mazda6 S-VT (166 pk/207 Nm). In de MPS heeft 2.3-liter in lijn gemonteerde viercilinder directe inspuiting, turbo en tussenkoeler en wil graag gevoed worden met super plus. Onder hoge druk (maximaal 115 bar) wordt de benzine direct in de verbrandingskamers gespoten. Dit levert 10% extra trekkracht op ten opzichte van de gebruikelijke indirecte inspuiting waar zijn stamvader overbeschikt. Ook het milieu heeft voordeel bij deze techniek omdat de katalysator sneller opwarmt waardoor de motor voldoet aan de Euro 4 emissienorm. Alle bewegende delen zijn stijver en duurzamer gemaakt om de krachten van de turbomotor aan te kunnen.
De ontwerpers hebben veel aandacht besteed aan het uitlaatgeluid. Dit heeft geleid tot een hees en sportief uitlaatgeluid bij het wegrijden vanuit stilstand. De elektronische gestuurde gasklep en turbo moeten zorgen voor optrekken zonder vertraagde turbo-reactie en een goede gaspedaalrespons. De fabriek geeft voor de tussensprint van 80-120 km/h in de vijfde en zesde versnelling respectievelijk 6,2 en 10,2 seconden op, behoorlijk snel dus.

Het onderstel is aangepast aan de extra krachten door, zoals eerder in deze test aangehaald is, stijvere veren en dikkere stabilisatoren (voor 2 mm, achter 4 mm) te monteren. Daarnaast zit er onder andere achter de achterbankleuning een diagonale dwarsverbinding en is de bodem voorzien van grotere dwarsbalken. Uiteraard zijn de bekende veiligheidssystemen, zoals ABS, EBD en dynamische stabiliteits- en tractieregeling standaard, evenals banden in de maat 215/45 R18 93Y.

Een noviteit is de Active Torque Split vierwielaandrijving. Afhankelijk de rijomstandigheden wordt er maximaal 50% van het vermogen op de achterwielen overgebracht. De elektronisch gestuurde koppeling van dit systeem gebruikt hierbij diverse zogenaamde real-time gegevens zoals stuuruitslag en dwarskrachten om het vermogen over de vóór- en achterwielen te verdelen. Het systeem kent drie verschillende standen voor vierwielaandrijving die automatisch door het motormanagement worden gekozen:'Normal' (meeste vermogen op de vooras), 'Sport' (bij snel accelereren gaat 50% naar de achteras) en 'Stability' (een fiftyfifty verdeling voor optimale tractie).
De achteras is voorzien van het limited sperdifferentieel van de Mazda RX-8 dat de krachtoverbrenging naar de linker- en rechterachterwielen regelt.

260 pk
380 Nm
240 km/h
6,6 s
onb (10.2) l/100km
245 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 47.895
€ 878 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Volvo 850 T-5R

  • Lexus IS 220d Business

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Jaguar X-Type 2.2D

  • Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • BMW 3 Serie 320i Executive

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • 2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • 2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+

  • 2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M

  • 2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack

  • 2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

  • 2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS

  • 2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • 2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring