Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One

Max Veldhuis - 26 februari 2019

Strak en opgeruimd

Waar Audi altijd in uitblinkt, zijn de interieurs. Het interieur van de A1 ziet er mooi strak uit, in dit opzicht is hij ook duidelijk apart gezet van de Polo. Met name het S-Line sportstuur en de sportstoelen geven het binnenste een lekker vlotte uitstraling die ook weer in lijn is met de grotere Audi's. De A1 is een stuk groter geworden, waardoor je zowel voor- als achterin meer ruimte tot je beschikking hebt. Het dashboard is georiënteerd op de bestuurder, waarbij het 8,8-inch touchscreen een prominente plek inneemt. Het scherm is mooi weggewerkt in het dashboard, heeft een hoge resolutie en is makkelijk te bedienen. Wel is het display erg vingerafdrukgevoelig. Dit valt bij veel licht des te meer op omdat het scherm onder een hoek staat. Hierdoor is de informatie die erop geprojecteerd wordt soms net wat minder goed zichtbaar. Verder werkt het MMI-systeem zeer goed. De menustructuur is intuïtief en het touchscreen reageert zeer direct op je input. Ten opzichte van de duurdere Audi's is er dus niet op beknibbeld. Ook werkt het systeem door de Smartphone Interface zeer goed met Apple CarPlay.

Het materiaalgebruik is goed op de plekken die je vaak aanraakt. De verschillende panelen sluiten mooi op elkaar aan en de weinige knoppen die in de auto zitten voelen kwalitatief hoogwaardig. Daardoor valt het des te meer op dat op bijvoorbeeld de deuren en de middenconsole duidelijk mindere materialen zijn gebruikt. Het harde, glimmende plastic doet afbreuk aan het kwaliteitsgevoel en het strakke ontwerp van het interieur. Ondanks deze dissonantie in het materiaalgebruik overheerst het premium gevoel in de A1. Je hebt niet direct het idee dat je in het kleinste model van het merk met de vier ringen onderweg bent.

116 pk
200 Nm
203 km/h
9,4 s
6,6 (4.8) l/100km
110 g/km
C
22%
€ 24.950
€ 42.326
€ 776 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura

  • BYD Dolphin Design

  • Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition

  • Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • Peugeot e-208 EV 136 GT

  • Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens

  • 2015 - Audi S1 Sportback 2.0 TFSI quattro Ambition

  • 2012 - Audi A1 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition Pro Line

  • 2010 - Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line