Nissan e-NV200 40 kWh Van Business

- 30 december 2018

Vooral in de stad

Nissan positioneert de e-NV200 in al haar communicatie overduidelijk als een goed alternatief in stadsverkeer. Begrijpelijk, want de auto lijkt met zijn wendbaarheid en compacte afmetingen voor de stad gemaakt. Bovendien heeft een elektrische auto een hoog rendement in de stad, omdat het steeds weer optrekken en afremmen veel stroom oplevert, terwijl een conventionele verbrandingsmotor juist meer verbruikt en uitstoot in een dergelijke cyclus. Bovendien moet je behoorlijk wat stadskilometers maken om de gehele accucapaciteit te gebruiken. Toch stelt de auto ook buiten de stad niet teleur. Door het lage zwaartepunt heeft de auto een prima wegligging en zelfs met belading voelt de auto redelijk snel aan. Verwacht geen Tesla-praktijken, maar een vergelijkbare dieselbus heeft vaak het nakijken tot op een zekere snelheid. Want vanaf 80 kilometer per uur merk je dat de fut er een beetje uit is bij de e-NV200. In de Eco-stand word je nog eens extra beperkt in vermogen en dat betekent flink anticiperen op de verkeerssituatie. Ben je bereid om met de vrachtwagens op de rechterbaan te blijven rijden, dan kun je ook op de snelweg een goed verbruik halen.

Maar als je het pedaal wat dieper intrapt, bijvoorbeeld tot de begrensde topsnelheid van 130 km/h is bereikt, dan zie je de kilometers wegvliegen. Volgens de strenge WLTP-test kom je tot wel 301 kilometer ver met de Nissan. We rijden de auto in een koude week, maar weten een praktijkbereik van 230 kilometer te halen. Zonder aanpassingen te doen aan het rijgedrag kom je ongeveer 150 kilometer ver. Wat opvalt, is dat de e-NV200 erg stoterig is. Bijna elke oneffenheid in het wegdek voel je en zelfs met behoorlijke belading leidt dat tot irritatie.

109 pk
254 Nm
130 km/h
14,1 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 38.260
€ 41.709
€ 765 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Ford Transit Connect 1.5 TDCi EcoBlue Trend

  • 2014 - Nissan e-NV200 Evalia Connect Edition