Verfijnder dan ooit
We zijn onderweg met de C 200 d. In de pre-facelift had deze variant nog een 1,6 liter viercilinder met 136 pk, afkomstig van Renault. Dit blok was vrij rumoerig en niet helemaal Mercedes-waardig. De meerwaarde ten opzichte van de toen 116 pk sterke C 180 d was bovendien nihil. Gelukkig is daar verandering in gekomen, want de 200 d beschikt in de testauto over een nieuwe tweeliter viercilinder met 150 pk en 360 Nm koppel. Met deze waarden valt hij precies tussen de 122 pk sterke C 180 d en de 194 pk sterke C 220 d in. De nieuwe krachtbron doet zijn werk op een zeer geraffineerde wijze. Stationair loopt de motor rustig en zijn er weinig trillingen voelbaar. Wanneer je optrekt hoor je wel dat je met een diesel onderweg bent, maar het geratel van de vorige motor blijft achterwege. Ook is hij een stuk vlotter: in ongeveer acht seconden zit je op de 100 km/h en de topsnelheid bedraagt rond de 220 km/h. Deze cijfers komen niet alleen op het conto van de motor; de 9G-Tronic automaat doet ook een aardige duit in het zakje. De schakelacties verlopen werkelijk zijdezacht, maar wanneer je snel wilt inhalen is de bak alert en weet hij precies de juiste versnelling te pakken. Bijkomend voordeel is dat de motor op de snelweg bij 130 km/h slechts rond de 1.500 toeren draait, waardoor het heerlijk stil is in de auto. Hij is ook erg zuinig: gedurende de testperiode, met stukken snelweg, files, provinciale wegen en stadsverkeer, scoorden we een gemiddeld verbruik van 5,2 liter op 100 km.
De C 200 d is een hele fijne auto voor de lange afstanden. Bij de facelift zijn de mogelijkheden tot semi-autonoom rijden bovendien uitgebreid. De C-klasse kan je voortaan ook assisteren bij het inhalen. Onze testauto was echter niet uitgerust met het Rijassistentiepakket Plus of met Distronic, dus we konden dit niet testen. Wanneer je eens een stukje binnendoor moet rijden, stelt de C-klasse ook absoluut niet teleur. Het sportonderstel van de AMG Line weet een prima midden te vinden tussen comfort en sportiviteit. Oneffenheden worden adequaat weggefilterd en in de bochten blijft de auto mooi vlak. De besturing is daarbij heel precies en heeft de juiste zwaarte, waardoor je de C in de bochten goed kunt plaatsen. Natuurlijk is het geen rassporter, maar de C-klasse staat wat rijplezier betreft op gelijk niveau met een vergelijkbare BMW 3 Serie.
Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure
Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business
Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R
Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line
Audi A4 40 TFSI
Volvo V60 D4 Momentum
Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens
Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6
Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline
2021 - Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line
2017 - Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet
2016 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 200 Edition 1
2014 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition
2014 - Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde
2012 - Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde
2010 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class