De reis
De meeste mensen genieten op zaterdagmorgen van hun vrije en rustige ochtend. Op de bewuste zaterdag dat wij richting Barcelona vertrokken met de Cupra R, zat die rust er voor de buurt even niet in. Met een luide brul, gevolgd door enkele plofjes, komt de Leon tot leven. Het is tijd om te gaan. Waar het uiterlijk van de Cupra R tamelijk indrukwekkend en kwaadaardig overkomt, laat hij zich juist heel gemakkelijk en gedoseerd rijden. Terwijl de motor aan het opwarmen is, laten wij hem lekker in Comfort staan. In deze stand rijdt de Cupra R niet wezenlijk anders dan een Leon FR. Voordat we koers zetten richting het zuiden, maken we eerst even een omweg via de Eifel en Nürburg. Rond dit Duitse plaatsje ligt de beruchte Nordschleife. Wij zijn er niet op gegaan met de Cupra R - het risico is veel te groot - maar het is al mooi genoeg om de sfeer aldaar te proeven. De Leon kon op veel waardering rekenen van alle autoliefhebbers in de omgeving. Regelmatig waren er mensen aan het seinen, toeteren of duimen. Daarbij is het heerlijk rijden in de Eifel. Op de bochtige en glooiende B-wegen is de Cupra R in zijn element. Wij hadden hem in de rijmodus Individual gezet met alle instellingen op 'Cupra', behalve de dempers. Die lieten we op de niet bepaald snaarstrakke wegen lekker in 'Comfort' staan. Een flinke bak rijplezier is het resultaat. De feedback die je krijgt door de stuurinrichting en het onderstel, maakt dat je al snel een hoop vertrouwen krijgt in de capaciteiten van de Leon. Aanremmen voor de bocht, terugschakelen, insturen en midden in de bocht vol op het gas; dankzij het elektronisch geregelde sperdifferentieel en de Pilot Sport Cup 2-banden worden we met ongenadige snelheid de bocht weer uit gelanceerd. Ondanks het forse vermogen valt er geen hint van torque steer te bespeuren; de Leon blijft keurig in het gareel. Daarbij zorgt de luid grommende, sissende en ploffende 2.0 TSI voor een constante grijns op het gezicht. De Leon Cupra R is zonder twijfel één van de best klinkende hot hatches op de markt.
Nadat we zijn uitgespeeld in de Eifel, gaan we de snelweg op en koersen we richting Frankrijk en uiteindelijk Spanje. Je zou, afgaand op het dynamische karakter, verwachten dat een auto als de Leon Cupra R op dit soort reizen een nachtmerrie is en je volledig door elkaar geschud op je bestemming aankomt. Niets is minder waar. De sportstoelen bieden op lange afstanden voldoende ondersteuning en hebben genoeg vulling. Daarbij is de adaptieve cruise-control van de Leon van een buitengewoon hoog niveau. Het afremmen en gas geven verloopt met voldoende souplesse en het systeem reageert snel op veranderende omstandigheden. Gedurende onze snelwegkilometers hebben we het gaspedaal en de rem dan ook nauwelijks aan hoeven raken. Natuurlijk is de Cupra R wat harder geveerd dan een normale variant van de Leon, maar het veercomfort is in de meest comfortabele setting niet dusdanig hard dat het storend is. Ook blijft het motorgeluid bij een constante snelheid mooi op de achtergrond. Ook het verbruik viel mee: over de gehele reis scoorden we een gemiddelde van 8,9 liter op 100 km. De kilometers vlogen werkelijk voorbij en we waren binnen no time in Spanje.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
DS 4 E-Tense 225 Rivoli
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition
2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR
2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE
2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR
2010 - Seat Leon Cupra R
2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I
2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance