Beleving versus cijfers
Met de uitstraling van de Cupra R is het dus allemaal goed voor elkaar. Waar het echter voornamelijk om draait bij dit type auto is één ding: de funfactor. Zoals reeds gezegd in de inleiding, mochten we een flinke reis maken met de Cupra R om te kijken of hij deze factor heeft. Laten we eerst de objectieve maatstaven eens opsommen. Onder de kap treffen we de welbekende 2.0 TSI aan, ditmaal met 310 pk en 380 Nm koppel. Het vermogen wordt via de voorwielen (elektronisch sperdifferentieel) en een handgeschakelde zesbak op de weg overgebracht. In Nederland was deze uitvoering echter niet leverbaar; ons land kreeg alleen de zeventraps DSG. Deze moet het overigens doen met 'maar' 300 pk.
Wij waren desondanks onderweg met de handgeschakelde zesbak op Spaans kenteken. Tussen de twee varianten zit wat betreft de prestaties nauwelijks een verschil. Met de DSG zit je op papier een tiende sneller op de 100 km/h. In de praktijk zal het verschil met name merkbaar zijn in de constant bloedsnelle schakelacties van de DSG tegenover de menselijke factor van de handbak. Die laatste biedt dan wel weer een hoop extra beleving. Door de korte schakelwegen voelt de bak lekker sportief aan en kun je de verzetten met precisie inleggen. Je kunt bij het rijden kiezen uit een aantal rijmodi: Comfort, Sport, Cupra en Individual. In Comfort leent de Cupra R zich prima voor dagelijks gebruik. Zet je hem in de Cupra-stand, dan is het beest los. Hij stuurt zwaarder, de adaptieve dempers worden in de hardste stand gezet en de kleppen in de uitlaten gaan open. Wanneer je dan bij een hoog toerental snel opschakelt of het gas loslaat, word je getrakteerd op een salvo aan plofjes uit de uitlaat. Mocht je graag verschillende instellingen met elkaar willen combineren, dan kun je in de stand Individual alle parameters afzonderlijk aanpassen.
Helaas is de Cupra R reeds uitverkocht. In Nederland kostte de variant met de DSG 56.900 euro. Op zichzelf gezien is dit een fors bedrag, maar als je je dan bedenkt dat er maar 799 exemplaren van de Cupra R gebouwd zijn en een vergelijkbare Golf R minstens zoveel geld kost, valt het best mee. Voor dat bedrag hoef je tevens nagenoeg geen opties meer aan te vinken; een unicum binnen het VAG-concern.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
DS 4 E-Tense 225 Rivoli
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition
2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR
2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE
2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR
2010 - Seat Leon Cupra R
2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I
2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance