Jaguar I-Pace EV400 S

Max Veldhuis - 6 november 2018

Still a Jaguar

Waar de Jaguar op het gebied van technologie een paar steekjes laat vallen, leeft de roofkat volledig op als het gaat om de rij-eigenschappen. Alle I-Paces heten 'EV400' en hebben dezelfde aandrijflijn: twee elektromotoren, vierwielaandrijving en een accu van 90 kWh. De elektromotoren leveren een vermogen van 400 pk en 696 Nm koppel. Het grootste voordeel van elektrisch rijden is dat dit vermogen meteen beschikbaar is. Trap het pedaal in en je krijgt een schop van jewelste in je rug. In 4,8 seconden zit je op de 100 km/h, maar door de initiële kracht van de acceleratie voelt de I-Pace sneller aan dan dat. Onze testauto beschikt over Adaptive Dynamics, wat betekent dat je kunt kiezen uit verschillende rijmodi. In 'Eco' en 'Comfort' rijdt de I-Pace gedoseerd en comfortabel, terwijl in 'Dynamic' een beweging van je grote teen al zorgt voor een verpletterende acceleratie. Ook bij tussenacceleraties is het vermogen er direct, waardoor inhalen een feestje wordt. 

Het rijplezier blijft niet beperkt tot de rechte stukken. Laat de I-Pace in 'Dynamic' staan en bochtige binnenwegen worden binnen no-time verslonden. De Jaguar ligt dankzij de adaptieve demping en de lage plaatsing van de accu's vlak in de bochten; hij voelt niet aan als een auto van ruim 2.100 kg. De stuurinrichting geeft ruim voldoende weerstand en biedt genoeg feedback, waardoor je de auto perfect kunt plaatsen. Wanneer je midden in de bocht op het gas gaat staan, trekken de Torque Vectoring en de vierwielaandrijving je er met een bizarre snelheid uit. Om de beleving te versterken, komt er in Dynamic een soort zoem uit de speakers die het beste te vergelijken valt met het geluid van een ruimteschip uit een science-fictionfilm. Dit klinkt misschien kinderachtig, maar het zorgt voor een stukje opvulling en draagt op die manier bij aan het rijplezier. 

Wanneer je bent uitgespeeld en de I-Pace in Comfort zet, valt vooral op hoe stil de auto is. Door de toepassing van gelaagd glas en dikke geluiddemping kun je op de snelweg bij 130 km/h al fluisterend een gesprek voeren. Ook kom je op deze manier een stuk verder, want bij een gematigde rijstijl is een actieradius van 350-400 km absoluut mogelijk. Hou je van stevig doorrijden, dan gaat de accu logischerwijs sneller leeg. Je moet echter wel enorm je best doen om onder een actieradius van 300 km uit te komen. Mocht de accu leeg zijn, dan kun je de I-Pace met een 100 kW-snellader in ongeveer drie kwartier opladen tot 80% van de capaciteit, volledig opladen duurt rond de 1 uur en 50 minuten. Met een thuislader ben je langer bezig, dan duurt het namelijk 13 uur voordat je een volledige lading tot je beschikking hebt. Jaguar heeft geen eigen infrastructuur voor het laden, zoals bij Tesla wel het geval is. Het snelladen gaat echter vlot genoeg bij de bestaande laadpalen, dus dit is niet iets wat je echt zult missen.

400 pk
696 Nm
200 km/h
4,8 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 80.330
€ 109.167
€ 2.001 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Lexus RZ 450e President Line

  • Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Premium Plus

  • Audi e-tron 55 quattro Launch edition

  • Ford Edge 2.0 EcoBlue ST-Line

  • BMW X3 xDrive 20d Luxury Line

  • Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design

  • Audi Q5 2.0 TFSI quattro S-tronic Launch Edition