Cockpit van de toekomst
Het futuristische en strakke design van het exterieur zet zich voort in het interieur van de I-Pace. Wanneer we het portier met de elektronische handgreep openen, zien we een interieur dat herkenbare elementen van Jaguar-Land Rover bevat, maar wat toch niet te vergelijken is met een ander model van het concern. Onze testauto is voorzien van een lichtbeige lederen interieur met een bijpassende alcantara hemel en een glazen panoramadak - die niet te openen is. Deze samenstelling ziet er niet alleen mooi en exclusief uit, maar zorgt ook voor een licht en ruimtelijk gevoel. Ook 's nachts; dankzij de in tien kleuren instelbare sfeerverlichting. Voor de sportieve inborst zijn er sierlijsten van koolstofvezel en aluminium gemonteerd. Verder springen de 'zwevende' middenconsole en de racy ogende performance-stoelen in het oog. Deze stoelen zitten comfortabel, bieden ruim voldoende instelmogelijkheden en ondersteunen het lichaam goed. Zeker in vergelijking met de harde stoelen van Tesla zit je in de I-Pace een stuk comfortabeler. Ook achterin zit je goed als volwassene, met een adequate ruimte voor hoofd en benen. Daarnaast beschik je over een kofferruimte van 656 liter. Aan praktische bruikbaarheid is er in ieder geval geen gebrek.
Wat het ontwerp en de afwerking betreft, stelt het interieur van de I-Pace ons dus tevreden. Bij een auto die gericht is op de toekomst, is echter nog een ander element van groot belang: de multimedia en gadgets. De Jaguar beschikt over drie schermen: één in het zicht van de bestuurder en het Touch Pro Duo-systeem met zowel een 10- als een 5-inch touchscreen in de middenconsole. Het 5-inch touchscreen zit in het zwevende gedeelte van de middenconsole en is aan weerszijden voorzien van 'Dynamic Dials'. Dit zijn digitale draaiknoppen waarmee tegelijkertijd de temperatuur en de stoelverwarming en -ventilatie ingesteld kunnen worden. Ook wat connectiviteit betreft zijn er voldoende mogelijkheden: met de Remote-app op je smartphone of smartwatch kun je bijvoorbeeld diverse actuele gegevens over de auto opvragen, zoals de actieradius en de laadsnelheid. Ook kun je het interieur alvast verwarmen of koelen naar de gewenste temperatuur. Voor de muziekliefhebber is er een geweldig klinkend audiosysteem van Meridian met 15 speakers en 825 Watt aanwezig.
De multimedia in de I-Pace ziet er goed uit en werkt over het algemeen intuïtief en snel genoeg, maar als we kijken naar de concurrentie loopt Jaguar toch iets achter op dit gebied. De systemen van die fabrikanten werken namelijk nog nét wat vloeiender en zitten ergonomisch beter in elkaar. Daarnaast zijn er vooral bestaande technologieën en mogelijkheden in de I-Pace geïmplementeerd. Jaguar is niet echt innovatief geweest, ook niet als we kijken naar de mogelijkheden tot autonoom rijden. Dat heeft Tesla toch echt beter voor elkaar. Daarbij was de navigatie af en toe de weg even kwijt. Het zijn echter geen zaken die de totale ervaring volledig verstoren. De liefhebber van technologie en gadgets kan zijn lol voldoende op met de I-Pace, maar leidend is Jaguar op dit gebied niet.