Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion DSG-7 Sport

- 17 november 2018

Geraffineerde machine

We rijden de T-Roc met tweeliter viercilinder, die alleen met vierwielaandrijving en DSG-automaat is te verkrijgen. 190 trappelende paardjes en een bewonderenswaardig koppel van 320 Nm weten van de T-Roc een enorm rappe jongen te maken. In iets meer dan zeven seconden is de 100 kilometer per uur bereikt en pas tegen de 220 km/h houdt de auto het voor gezien. Het is de enige T-Roc die in Nederland is te verkrijgen met 4Motion vierwielaandrijving en hierdoor een maximaal trekvermogen van 1.700 kg meet. Maar als je daar niet gebonden aan bent, dan kunnen we ons voorstellen dat je met zijn 150 pk en 250 Nm ook meer dan genoeg hebt aan de 1.5 TSI (1.500 kg trekvermogen geremd). Daarnaast kun je ook een 1.0 TSI driecilinder of een 1.6 TDI dieselmotor in het vooronder aantreffen. Die motoren zijn echter niet te koppelen aan de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.



We rijden dus in het absolute topmodel van de T-Roc reeks en we moeten zeggen: dat bevalt ons erg goed. We constateerden al dat je met minder ook geen reden tot klagen hebt, maar de 2.0 TSI is de absolute gangmaker. Het maximale koppel komt vroeg beschikbaar en de DSG-7 helpt je moeiteloos door de verzetten. Na het loslaten van de rem duurt het even voordat het gascommando wordt geaccepteerd door de auto, maar als je eenmaal op gang komt, weet de auto geraffineerd te versnellen. De vierwielaandrijving weet de kracht goed te verdelen, wat je merkt tijdens het regenachtige herfstweer dat we troffen in de testweek met de Volkswagen. Nergens voelt de auto met het behoorlijke koppel nerveus aan.
Met een draaiknop in de middenconsole kun je instellingen van de auto op de ondergrond aanpassen. Bovendien is de auto met de flippers achter het stuur ook handmatig te schakelen, waarbij de schakelcommando's goed worden doorgegeven.

De testauto is voorzien van R-Line met sportonderstel, wat je vooral merkt in de bochten. De auto voelt nog steeds niet uitgesproken sportief, maar het overhellen wordt tot een minimum beperkt en het voordeel is dat de auto op alle soorten asfalt nog lekker comfortabel aanvoelt. Qua besturing is de T-Roc een allemansvriend: niet te zwaar, niet te licht en redelijk direct. Geen uitblinker dus, maar ook zeker geen teleurstelling.

190 pk
320 Nm
219 km/h
7,2 s
8,2 (6.7) l/100km
152 g/km
E
22%
€ 38.290
€ 49.223
€ 902 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Seres 3

  • Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury

  • Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S

  • Peugeot e-2008 GT Premiere

  • Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-D 6AT GT-M