Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+

- 22 oktober 2018

Basis is al prima

Tijdens het rijden valt wederom op dat de Qashqai bovengemiddeld lekker stuurt en schakelt. Om met het eerste te beginnen, de voorwielen volgen precies de commando's van het lekker zwaar sturende stuurwiel. Veel van de concurrenten weten bij deze carrosserievariant niet de directheid van het sturen over te brengen als bij de Nissan. Daarbij valt op dat de auto weinig overhelt. Zelfs op snel genomen op- en afritten én op krappe haarspeldbochten blijft de Qashqai stabiel en geeft hij een hoop vertrouwen. Normaliter is een basismotor niet degene die we zouden kiezen als we een blik nemen in de brochure. Toch blijkt in de praktijk dat de 140 pk sterke 1.3 DiG-T ruim genoeg rijplezier biedt voor méér dan de gemiddelde consument. Dit blijkt vooral uit de eenvoud van acceleratie op behoorlijk steile hellingen in zelfs de derde versnelling.

Vaak is de basismotor juist de motor die je naast je neerlegt, maar in de Qashqai zouden we hem aanraden. Met een eigengewicht van maximaal 1.435 kg én 140 pk is de combinatie ruim voldoende voor de Nederlandse markt. In net iets meer dan 10 seconden zit je op de 100 km/u en houdt de versnelling op bij zo'n 190. De sterkste variant biedt in de praktijk niet heel veel meer acceleratie of soepelheid. Toch is hij vanuit stilstand - op papier - een stuk sneller. Daarbij heeft hij als enige de keuze tot een automaat. Juist die DCT - die van Mercedes-Benz afkomstig is - maakt het tot een flink pluspunt voor deze versie. Zoals we gewend zijn, schakelt de automaat met dubbele koppeling snel én soepel. Dit werkt in het voordeel in zowel het stadsverkeer als de krappe haarspeldbochten in de Spaanse bergen.

140 pk
240 Nm
193 km/h
10,5 s
5,7 (5.7) l/100km
130 g/km
C
22%
€ 28.390
€ 37.540
€ 688 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure

  • Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury

  • Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited

  • Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT

  • Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line

  • Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens

  • Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line

  • 2022 - Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

  • 2021 - Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+

  • 2017 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+

  • 2014 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna

  • 2011 - Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna

  • 2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna

  • 2009 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima

  • 2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look