Nieuwe connectiviteit
Naast de opgewaardeerde materialen, is de multimedia een belangrijk onderdeel van Mercedes-Benz' strategie in het premium C-segment. Optioneel kun je namelijk MBUX (Mercedes-Benz User Experience) bestellen. Wij kennen het systeem al uit de Sprinter en proberen het nu ook uit in de personenauto. Met MBUX heb je altijd een internetverbinding, waardoor up-to-date kaartenmateriaal, muziekdiensten en een wifi-hotspot vanzelfsprekend zijn. Bovendien wordt er gebruik gemaakt van slimme software, zodat het systeem zich aanpast aan jouw muziekvoorkeur en vaste routes voor de navigatie. Zo fungeert het als persoonlijke assistent. Je bent waarschijnlijk wel bekend met de spraakassistent van jouw smartphone. De assistent in het MBUX werkt op dezelfde wijze.
Je kunt met hetzelfde gemak de klimaatinstellingen veranderen, als dat je een restaurant in de buurt opzoekt. Daarbij herkent het systeem opdrachten in spreektaal, zodat je alleen maar hoeft uit te spreken dat je honger hebt, waarna de assistent een lijst met restaurants in de omgeving voorspiegelt.
In de praktijk blijkt dat we na een week gebruik toch wat kinderziektes ontdekken in het systeem. Het belangrijkste punt is wel dat de assistent vrij bemoeizuchtig is. Ook wanneer je helemaal niet om hulp verlegen zit, kan het zijn dat de muziek en navigatiebegeleiding vanuit het niets wordt onderbroken door MBUX met de vraagt wat de assistent voor je kan betekenen. Dit kan een keer voorkomen, omdat je per ongeluk het woord restaurant hebt laten vallen. Het gebeurde ons echter te vaak in de week dat we de A mee hadden, zodat we tot de conclusie komen dat er nog wel wat finetuning nodig is. Het systeem blinkt uit in grafische weergave en bedieningsgemak. Zowel via het touchscreen als het touchpad in de middenconsole beweeg je je vliegensvlug door het menu. Ook op het stuur zijn touchpads aangebracht. Mocht je je afvragen hoe het is afgelopen met de touchpads van Blackberry na de teloorgang van het bedrijf; die op het stuur van de A-Klasse lijken er verdacht veel op. Ze werken ook net zo gebruiksvriendelijk, zodat je aan bedieningsmogelijkheden geen gebrek hebt.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna