Heerlijke combinatie
Met een grotere onderhoudsinterval, hoger trekvermogen en de mogelijkheid tot zwaarder beladen, zou je kunnen stellen dat de achterwiel aangedreven Sprinter nog steeds de beste optie is. Maar wij laten de kans niet onbenut om de nieuwe transmissie en voorwielaandrijving tijdens de introductie te testen. De negentraps automaat is namelijk nog niet leverbaar in de achterwiel aangedreven Sprinter. Standaard wordt de bedrijfswagen aangeboden met een automaat, maar indien gewenst is een handbak leverbaar.
De 9G-Tronic is een heerlijke combinatie met de 314 CDI. De motor wordt laag in de toeren gehouden en toch heb je zodra je het gaspedaal intrapt een zee aan koppel. De 143 pk van de 314 CDI zijn niet overbemeten en ook wel het minimale dat je nodig hebt om de Sprinter goed met het verkeer mee te laten komen. Maar het koppel van 330 Nm zorgt dat je prima optrekt en ook op tussensprintjes geen modderfiguur slaat. Naast de viercilinders is er ook een zescilinder met 190 pk leverbaar in de Sprinter. Een unicum in deze klasse.
In tegenstelling tot de handgeschakelde versies die we ook reden tijdens de persintroductie, komt de motor in combinatie met de automaat zeer beschaafd over. Het motorgeluid en trillingen worden zeer beperkt doorgegeven in het interieur, terwijl die bij de Sprinters met handbak duidelijk waarneembaar waren. Bovendien heeft de Sprinter een prima wegligging en zeer fijne besturing. Ook in de stad voelt de auto wendbaar aan en is straatje keren geen nachtmerrie. De achterwielaandrijving mis je dus niet bij regulier gebruik.
Met systemen als een dodehoekhulp, adaptieve cruise control en rijbaanassistent ontbreekt het je op het gebied van veiligheid aan niets. De rijbaanhulp is assertief, door ook plotseling te remmen als je onbedoeld buiten jouw rijbaan treedt. Deze strenge Duitse aanpak vinden we vrij ver gaan, maar je kunt het systeem ook zo instellen dat er alleen een trilling in het stuurwiel plaatsvindt.