Veel dynamischer
De vorige Insignia werd door Opel zelf gebombardeerd tot beste Opel ooit. Een goed staaltje "Wij van WC-eend...", maar het schepte (te) hoge verwachtingen. Zo bleken de motoren niet efficiƫnt genoeg en pasten de rijeigenschappen niet bij het dynamische uiterlijk. We noemen vrij logge motoren, een op comfort afgesteld onderstel, hakerige manuele transmissie en een gevoelloze besturing. Aan het uiterlijk van de nieuwe Insignia zal het niet liggen, maar je zult begrijpen dat we met minder hoge verwachtingen in de nieuwe telg stapten. En dan blijkt de Insignia opeens verrassend uit de hoek te komen. De auto is lichtvoetig, communicatief en bij vlagen zelfs sportief. De Insignia schreeuwt niet alleen dynamiek, het komt ook zeker terug in het rijgedrag. We zijn blij verrast, want we hadden een behoudendere stijl verwacht. Op alle vlakken waar de vorige Insignia punten liet liggen, maakt de nieuwe bolide een inhaalslag.
Het is jammer dat de 165 pk sterke 1.5 aan een ouderwetse zestraps automaat is gekoppeld, want anders had de auto nog gretiger aangevoeld.
In tegenstelling tot de vorige motorenlijn doet de 1.5 Turbo beheerst zijn werk. Met behulp van extra isolatie worden geluiden van buitenaf goed gedempt, waardoor je binnenin de Insignia geen reden hebt tot klagen. De Insignia is bijna 200 kilo lichter geworden en dat merk je in alles. Niet alleen doet de auto lichtvoetiger aan, ook het verbruik is een stuk verbeterd ten opzichte van de 170 pk sterke 1.6 die opgevolgd wordt.
Zo noteerden wij een testverbruik van 1 op 14,5 en dat is geen slechte waarde als je in het achterhoofd houdt dat de auto voor de fotomomenten vaak moet optrekken, om vervolgens weer af te remmen.