De juiste basis
Op het gebied van efficiƫntie hebben de motoren zich al bewezen en hoewel de omgeving van de testlocatie allesbehalve representatief is voor het vlakke Nederland, hebben wij er wel vertrouwen in dat de Micra niet buitensporig veel af zal wijken van de waarden in een Clio hatchback.
De motoren komen dus van Renault, maar het onderstel is juist weer van Nissan. Sterker nog: het doorontwikkelde V-platform is het onderstel waar later nog veel meer Nissans gebruik van zullen maken, evenals de opvolger van de huidige Clio en wellicht een B-segmenter van Mitsubishi. En die toekomstige modellen kunnen het slechter treffen, want met het onderstel van de Micra is weinig mis. De auto voelt zeer volwassen aan op zowel rechte stukken als in bochten. De besturing is lekker direct, waardoor het extra jammer is dat de besturing nog steeds licht aanvoelt. De doorsnee Micra- koper zal dat waarschijnlijk worst wezen, want het voordeel is dat de auto in stadsverkeer lekker wendbaar aanvoelt en een kleine draaicirkel heeft. Als je dan toch de ambitie hebt om haarspeldbochten te pakken met je nieuwe Micra zul je het vast kunnen waarderen dat de auto in bochten erg goed aanvoelt. Overhellen is er niet bij en door de stijfheid van de carrosserie is de auto zeker niet onrustig.
Bovendien wordt de auto geholpen door een aantal elektronische systemen, die duikneigingen en uitbrekingen van de auto weten te voorkomen door ongemerkt in te grijpen op de motor en de remmen.
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet