Directer dan verwacht
Niet alleen qua ontwerp, afwerking en motorisatie heeft Kia een enorme stap gemaakt sinds het voet aan wal zette in Nederland, ook het rijgedrag is niet meer te vergelijken met de compacte Pride. Zo stuurt de nieuwe Rio behoorlijk direct en heb je opvallend veel gevoel in het stuurwiel. Er is voor de topmotorisering gekozen voor een handgeschakelde zesbak. Deze zorgt niet alleen voor een lager verbruik, maar ook voor de mogelijkheid om wat sportiever te rijden. De verzetten volgen elkaar goed op en het schakelen gaat prettig; Er is iets weerstand, maar juist dat zorgt voor een fijne ervaring.
120 pk was in het recente verleden een GT- of zelfs een nog meer sportievere uitvoering, maar Kia levert hem 'gewoon' in het gamma. We kennen deze motor al uit diverse producten van het merk, maar wederom overtuigt hij door zijn soepelheid en zijn kracht.
Er is niks af te dingen op deze motorisering, want ook als je vroeg naar een hogere versnelling schakelt, bromt de motor geenszins en trekt hij zonder morren door naar de gewenste snelheid. Daarbij hoor je de krachtbron enkel bij acceleraties; Op cruise-snelheid is hij stil en ook vibraties blijven achterwege. Ondanks het vrij forse vermogen voor een auto als deze, blijft het benzineverbruik binnen de perken. Het gemiddeld verbruik komt uit op zo'n 1 liter per 15.5 kilometer. Rijd je echter constant rond de 80, dan geeft de verbruiksmeter aan dat je slechts een liter benzine verbruikt per 28 gereden kilometers. Veelvuldig gebruik van B-wegen en met de cruise-control aan, zorgt dus voor een aannemelijk lager verbruik dan wanneer je vaak op de snelweg rijdt.
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk