Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

- 8 december 2016

Compacte accu

Het eenvoudig opgezette interieur vertaalt zich in een prettige bediening van de auto. Zonder uitgebreide instructie kan worden weggereden met de IONIQ. Enkel op de 'Amerikaanse' parkeerrem zal even gewezen moeten worden; deze moet bediend worden met de linkervoet. Eenmaal op de weg merken we dat de 1.6-liter viercilinder Kappa GDi-benzinemotor niets te kort komt op de Nederlandse wegen. Met een gecombineerd vermogen van 103 kW (141 pk) en 265 Nm - waarbij de elektromotor een vermogen heeft van 32 kW (43 pk) - kom je goed weg bij het verkeerslicht. Het maximale koppel van 170 Nm van de elektromotor is direct beschikbaar, wat een grote pré is van het hybride aandrijfsysteem. Omdat de accu vrij compact is, voelt het niet alsof we met een zware en logge auto op stap zijn. Het nadeel van een kleine accu is de zeer beperkte actieradius enkel op elektriciteit. Je moet wel heel voorzichtig acceleren om te voorkomen dat de benzinemotor een handje gaat helpen. Ook is er geen knop aanwezig waarmee kan worden ingesteld dat de auto puur op elektriciteit vooruit komt. Hyundai belooft dat dit bij de plug-in variant anders wordt. Hiermee zal, volgens de fabrikant, een actieradius van 50 kilometer puur op elektriciteit haalbaar moeten zijn.

Aan de sportievelingen onder ons is ook gedacht. Door de versnellingspook in sportmodus te zetten, verandert het display van de IONIQ in strakke cijfers met rode accenten. Duidelijk merkbaar wordt de gasrespons directer en draait de motor hoger in de toeren. Echt helemaal sportief zal het echter niet worden. Met een topsnelheid van 185 kilometer per uur en in bijna elf seconden van nul naar honderd is de IONIQ geen snelheidmonster. Nadat we de snelheid van 130 kilometer per uur hebben bereikt, is de pit in de motor behoorlijk weg. Of we het missen? Eigenlijk niet. Deze auto is eenvoudigweg gebouwd om zuinig te zijn en niet zozeer sportief.

141 pk
147 Nm
185 km/h
10,8 s
4,0 (3.4) l/100km
79 g/km
A
22%
€ 21.995
€ 27.995
€ 513 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 Business

  • Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • 2021 - Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45