Compleet vernieuwd
De Niro is op een nieuw onderstel gebouwd en sluit aan op de speciaal ontwikkelde aandrijflijn. Onder de motorkap ligt de nieuwe versie van de 1.6-liter GDI (Gasoline Direct Injectie) viercilinder met 105 pk (77 kW). Deze motor is specifiek geproduceerd voor deze hybride aandrijflijn. Naast de benzinemotor vinden we de 44 pk (32 kW) sterke elektromotor. Dit biedt de Niro een gecombineerd vermogen van 141 pk (104 kW) met een koppel van 264 Nm. Naast de ontwikkelingen in de aandrijflijn is ook de zestraps transmissie (DCT6) met dubbele koppeling nieuw bij Kia. Deze transmissie brengt de kracht naar de voorwielen, een variant met vierwielaandrijving is niet leverbaar. Opvallend is het ontbreken van een turbo. Met een topsnelheid van rond de 160 kilometer per uur en een sprint van nul naar honderd in meer dan 11 seconden is de Niro geen snelheidsmonster, ondanks de elektromotor die bekend staat om het geven van veel koppel. We weten dat de auto vooral geproduceerd is om zuinig te zijn, maar op het moment dat we het gas intrappen moet de auto duidelijk moeite doen om mee te komen. De acceleratie houdt niet over en juist dan is de turbo een gemis.