Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet High Executive

- 5 september 2016

Geen verlangen naar meer

In het vooronder van de S-Cross lag voorheen een benzine- of dieselmotor met een inhoud van 1.600 cc. Beide motorvarianten hebben het veld moeten ruimen bij de facelift. Een dieselmotor verdwijnt in zijn geheel, aangezien hier volgens Suzuki nauwelijks vraag naar is in dit segment. De 120 pk sterke benzinemotor kreeg twee opvolgers in de 1.0 BoosterJet - die we al kennen uit de Baleno - en de 1.4 BoosterJet - tevens een bekende. Aangezien eerstgenoemde zo'n 80 % van de verkopen voor zijn rekening zal nemen, namen we deze mee voor een ritje. In de Baleno maakte de driecilinder op ons grote indruk. Met zijn soepele loop en prettig vrijkomende vermogen, maakt hij van de compacte auto een rappe verschijning. Door het hogere gewicht van de S-Cross is hij geen racertje meer, maar de auto komt ruim voldoende mee met het verkeer. Dankzij het hogere koppel - ten opzichte van de 1.6 - voelt de 112 pk sterke motor een stuk sneller aan en doet hij zijn werk in ruste. Tijdens het rijden heb je nooit het verlangen naar de bijna 30 pk extra die de 1.4 vierpitter levert. Het gemiddeld verbruik van de 1.0 BoosterJet is volgens de fabriek 5.0 liter per 100 km. Tijdens de test gaf de boordcomputer een waarde aan van rond de 6 l / 100 km. Het lagere verbruik is één van de redenen dat de auto - met gelijke uitrusting - een gunstigere prijs heeft gekregen.

112 pk
170 Nm
180 km/h
11,0 s
5,0 (5) l/100km
113 g/km
A
22%
€ 20.999
€ 25.999
€ 477 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Citroën C4 Cactus PureTech 130 S&S Shine

  • 2013 - Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT Exclusive