Aanval op de diesel
Nu het aantal (plug-in) hybrides enorm is toegenomen, probeert Toyota op een andere markt te mikken. Namelijk die van de dieselrijders, want op die brandstof heeft Toyota het voornamelijk voorzien. Het belang van dieselmotoren neemt volgens de Japanse autobouwer fors af, waardoor het de ontwikkeling van eigen dieselmotoren op een lager pitje zette. Om die reden betrekt Toyota ook dieselmotoren van BMW voor bijvoorbeeld de Avensis. En dat de bewering van Toyota niet ongefundeerd is, blijkt wel uit de wereldwijd beperkte vraag naar olieverstokers.
Met de Prius moeten de voordelen van een diesel gecombineerd worden met de milieuvriendelijkheid van een semi-elektrische auto. Plug-ins hebben het nadeel dat de elektrische actieradius beperkt is, terwijl de benzinemotor de beschikking heeft over een kleine brandstoftank. Met de Prius kun je op een volle tank bijna 900 kilometer rijden, wat net zo ver is als bij een dieselmotor met een vergelijkbare tankinhoud. Een bijzondere prestatie dus, terwijl je daar niet eens overdreven je best voor moet doen. Zo kwam het testverbruik uit op 4,2 liter op de 100 kilometer, terwijl daar niet veel moeite voor is gedaan. De auto bevalt ook het beste als je geleidelijk met het verkeer meerijdt, hoewel de motor bij het dieper intrappen van het gas veel beschaafder klinkt dan het geloei van weleer.
Bovendien is de auto door het lagere zwaartepunt veel plezieriger om te rijden. De besturing is nog steeds een tikje vaag, maar de wegligging is gewoonweg goed, waardoor de auto veel vertrouwen wekt in bochten. Zo'n rijdersauto als het nieuwste type was de Prius nooit, dus op dat gebied hebben de ingenieurs puik werk verricht.
Ook de CVT-automaat wekt niet zoveel ergernis meer op als voorheen. Het versnellen voelt veel natuurlijker aan en doordat de geluidsproductie duidelijk minder is dan voorheen, rijdt de auto echt comfortabel.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine