Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+

- 12 juni 2016

Gretig en dynamisch

Bij de oude Astra stationwagon hadden we enige kritiek op de motorisering. Doordat de naar verhouding zware auto voorzien was van redelijk 'luie' motoren, kwam de auto nooit zo gretig over. Hoe anders is dat bij de één liter turbomotor die in de nieuwe Sports Tourer is gelepeld. In de Corsa beviel de motor ons al en ook in de Astra kan de driecilinder prima uit de voeten. Zijn 105 pk lijkt niet veel, maar in de praktijk voelt de auto vlotter aan dan de oude turbomotor met 140 pk. Alleen onder de 1750 toeren mis je kracht door een turbo lag en dat maakt de driecilinder uit de Focus nog net iets fijner.
De kilo's zijn er bij de nieuwe telg afgevlogen, waardoor de Astra ruim honderd kilo lichter is dan zijn voorganger. En dat merk je bij alles, want ook in bochten is de auto nu veel beter op zijn plek. De besturing was al niet verkeerd, maar in combinatie met het fijnere onderstel en het lagere gewicht is de auto op alle punten prettiger dan de Astra J. De handbak schakelt met korte slagen en veel preciezer dan de wat hakerige bak uit de oude Astra. Door de lange versnellingen mis je een zesde versnelling niet. Het helpt ook mee dat de motor in alle rust zijn werk doet, waardoor van hinderende motorgeluiden in het interieur geen sprake is.
Het theoretische verbruik legt met 1 op 22 de lat veel te hoog, maar voor een testverbruik van bijna 1 op 17 hoeft de auto zich niet te verantwoorden. Ook zijn er pluspunten uit te delen voor het start/stopsysteem, dat bijzonder snel werkt en daardoor prima te gebruiken is bij het verkeerslicht, ook als je vooraan staat. Aan veiligheidssystemen geen gebrek: Opel Eye behoedt je voor gevaar met een rijbaanhulp en noodremassistent. Licht- en regensensoren zijn ook aanwezig en hoewel dat niet zo vernieuwend is, valt op dat zowel het licht als de ruitenwissers behoorlijk laat worden ingeschakeld, waardoor je al snel de neiging hebt om zelf het dimlicht en de ruitenwissers aan te sturen.

105 pk
170 Nm
195 km/h
11,7 s
6,0 (4.5) l/100km
103 g/km
A
22%
€ 22.395
€ 25.905
€ 475 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

  • Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

  • 2022 - Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • 2016 - Opel Astra 1.6 CDTi Innovation

  • 2013 - Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

  • 2012 - Opel Astra GTC OPC

  • 2012 - Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport

  • 2011 - Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

  • 2010 - Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • 2008 - Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • 2006 - Opel Astra 1.4 Edition

  • 2006 - Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo