Het rijden
Motorisch gezien is de 207 van vandaag vergelijkbaar met de 307 die ik een tijdje geleden bestuurde. Beide hebben 110 pk bij 5750 tpm en 147 Nm bij 4000 tpm, waarmee de 207 in 10,6 seconden naar de honderd versnelt. Dat is slechts 0,1 seconde sneller dan zijn grotere broer. Dat is eigenlijk vreemd, want de geteste 207 is maar liefst 21 kg zwaarder dan de geteste 307, namelijk 1200 kg tegenover 1179kg. Het verschil is dat de 207 meer vrijheid lijkt te hebben in de acceleratie. Er is vergeleken met de 307 minder een gevoel van terughoudendheid. De ene Fransoos lijkt lichtvoetiger dan de andere. Daarnaast blijkt de topsnelheid 4 km.uur hoger te liggen met 194 km/uur. Alleen de sprint vanuit een staande start over 1000 meter wordt door de 307 gewonnen, al is het maar met 0,1 seconden. De “kleine” fransman voelt veel strakker en wegvaster in snelle bochten. Een aantal snelle ronden op een minirotondes leverde flink wat gegil van de banden op, maar ze lijken op geen moment de grip te verliezen. Wel maakte de achterzijde een micro stapje opzij, maar die is volgens mij eerder te verklaren door de combinatie van de snelheid en de gesteldheid van het asfalt. Om dit te veroorzaken moet je flink de grens opzoeken, maar zelfs dan heb je nog een legio aan beschermende afkortingen om jouw als bestuurder te helpen. Naast de verplichte ABS en op de meeste versies standaard ESP verdeelt de Elektronische RemkrachtVerdeler (ERV) de remkracht over de vier wielen, verhoogt de NoodRemAssistentie (NRA) de remdruk tijdens een noodstop om de rem extra te verkorten. Daarnaast houden ook ASR (AntiSpinRegeling) , de DSC (Dynamische StabiliteitsControle ), LDE (Low Dynamic ESP) en de UCL (Understeer Control Logic) zich beschikbaar om de bestuurder uit te helpen als die samen met de auto in een hachelijke situatie terecht komen.