Kia Optima 1.7 CRDi DynamicLine

- 17 maart 2016

Zakelijke insteek

In het binnenste van de auto is één ding gelijk gebleven: het bovengemiddelde ruimteaanbod. Voorin zit je al ruim, maar het is de plek voor lijf en leden op de achterbank die indruk maakt. Zo groot als bij een Superb is het niet, maar het zit er dicht bij in de buurt. Het zitcomfort is zowel voor- als achterin hoog. De voorstoelen bieden een goede ondersteuning in bochten en comfort op lange ritten. Waar het ontwerp van het exterieur een regelrechte evolutie is van zijn voorganger, is het design van het binnenste geheel op de schop gegaan. Met de cockpit-achtige opzet van het dashboard had de Optima die tussen 2012 en 2015 leverbaar was iets speels. Dat is verdwenen, maar daarvoor is een strak opgezet dashboard in de plaats gekomen dat vooral op het gebied van overzichtelijkheid en ergonomie een flinke stap voorwaarts is.
Meer dan voorheen doet het interieur aan als een serieuze concurrent voor de gevestigde orde, die voornamelijk kopers vindt in de zakelijke markt.
Het gemonteerde multimediasysteem zet geen nieuwe standaard, maar gaat goed mee met de systemen die in de concurrenten te vinden zijn.
Zowel de snelle bediening als de goede grafische kwaliteiten maken indruk. Waar nog winst te behalen is, is op het terrein van materiaalkeuze. Neem een gemiddelde concurrent, zoals de Mondeo en je vindt net wat prettiger aanvoelende kunststoffen.
Dit geldt vooral voor de plastics onder de aluminiumkleurige sierstrip die centraal over het dashboard loopt. Daarboven is het materiaal zacht en maken de stiksels het beeld extra mooi. De rand van de middenconsole is echter keihard en omdat je hier juist de knie ter ruste legt, kan dit op langere ritten voor irritatie zorgen. Waar de ruimte op de achterbank royaal is, zeker in vergelijking met de concurrentie, is de plek voor bagage vooral gemiddeld. Met net iets meer dan 500 liter loopt hij precies in de pas met de succesnummers in dit segment.

141 pk
340 Nm
203 km/h
11,0 s
5,3 (4.4) l/100km
116 g/km
C
22%
€ 30.995
€ 37.290
€ 684 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus

  • Renault Talisman 1.5 DCi Intense

  • Infiniti Q50 2.0T Performance

  • 2016 - Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • 2014 - Kia Optima Hybrid ExecutiveLine

  • 2012 - Kia Optima Hybrid Super Pack

  • 2012 - Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack