Kia Optima 1.7 CRDi DynamicLine

- 17 maart 2016

Mooi vooruitzicht

Als je de vorige Optima nog op het netvlies hebt staan, is het duidelijk dat het ontwerp een evolutie heeft doorgemaakt. Nog steeds is de auto direct als dat model herkenbaar. Toch is geen enkel paneel of ander onderdeel van het uiterlijk gelijk met zijn voorganger. Ten opzichte van de oude Optima lijkt de auto wat gestrekter, maar dat is puur optisch. Groeien deed de auto nauwelijks met 1 centimeter extra in de lengte en hoogte en 3 centimeters extra in de breedte. Deze optische lengte wordt vooral gegenereerd door het derde zijruitje.
Deze ontbrak op de vorige generatie waardoor het ontwerp wat gedrongen was. Mede dankzij dit ruitje, de vloeiende daklijn en het korte kontje lijkt de auto van opzij een grote achterklep te hebben. Dit is niet het geval. Het had de auto echter niet misstaan en ook de praktische bruikbaarheid van de achterbak zou hierdoor sterk vergroot worden. Nu is de opening aan de krappe kant, zeker als wat grotere zaken vervoerd moeten worden. Helaas is door het gekozen ontwerp de overzichtelijkheid matig.
Vooral de A-stijl zorgt ervoor dat hele groepen fietsers onzichtbaar blijven.
Het totaalplaatje op het gebied van exterieurdesign is goed in orde. Medeweggebruikers kijken opvallend vaak naar de auto en ook als de auto geparkeerd staat, kan hij op positieve reacties rekenen. Dit gegeven biedt een mooi vooruitzicht in het halen van de zo gewenste goede verkoopcijfers.

141 pk
340 Nm
203 km/h
11,0 s
5,3 (4.4) l/100km
116 g/km
C
22%
€ 30.995
€ 37.290
€ 684 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus

  • Renault Talisman 1.5 DCi Intense

  • Infiniti Q50 2.0T Performance

  • 2016 - Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • 2014 - Kia Optima Hybrid ExecutiveLine

  • 2012 - Kia Optima Hybrid Super Pack

  • 2012 - Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack